El museu té molt poder

Sales plenes i sales buides, selfies davant la façana d'un museu, fulls de sala o pamflets d'exposicions. Coneixem casos com l’efecte Bilbao o el cas de Málaga del qual hem parlat recentment, però és cert que el museu té molt poder? Hem vist sovint la capacitat del poder suau (soft power) que tenen els museus a l’hora de transformar l’entorn social i urbà així com els interessos econòmics i urbanístics que sovint giren al seu voltant, però com mesurar-ho ja és una altra història.

Com vam publicar a Interacció, a Museums, Cities and Soft Power, Gail Lord i Ngaire Blankenberg definien els museus com a "institucions de la societat civil en xarxa amb un poder suau" que poden "ampliar el discurs cívic, accelerar el canvi cultural i contribuir a la intel·ligència cultural entre els grans". Aquest llibre, escrit per gestors de museus enlloc d'acadèmics, simbolitzava un nou gir en el pensament dels museus, un reposicionament d'aquestes institucions com a actors clau de les economies creatives, prenent papers destacats en la marca, la regeneració urbana i el desenvolupament del turisme. Recentment, el concepte de poder suau (soft power) ha estat utilitzat cada vegada més pels museus per explorar la seva creixent visibilitat, abast i impactes més enllà dels seus llocs d’origen. No obstant això, no s’ha entès com es pot avaluar aquest poder i com aquest poder variaria en diferents comunitats culturals i ubicacions geogràfiques.

Una nova aplicació web presentada per Natalia Grincheva de la Universitat de Melbourne, 'Deep Mapping: Creating a Dynamic Web Application Museum “Soft Power” Map', permet mapeja i visualitzar el poder suau que generen els museus al seu entorn i arreu del món, entès com un poder simbòlic per atraure turistes, inversions i oportunitats internacionals per al creixement institucional i el desenvolupament de la comunitat que hi ha al seu entorn. Aquest projecte reuneix tot tipus de coneixements acadèmics, professionals dels museus i responsables polítics per explorar com els museus poden impulsar el turisme local, contribuir al desenvolupament urbà i servir com a actors importants en el desenvolupament de les relacions internacionals.




 


 

Demostració de la web interactiva, Soft Power map layers.



 

L'aplicació web ACMI Soft Power Map és una eina enfocada a un sol museu per "geo-visualitzar" i avaluar el poder d’atracció d’ACMI a Melbourne i a l’exterior. Mapeja, per exemple, el poder d’apel·lació de la col·lecció d’ACMI, les referències que s'hi fan, els compromisos digitals i les connexions internacionals a diferents països del món. Aquesta eina ofereix l’exploració de múltiples recursos culturals i els resultats d'impactes socials d’ACMI per revelar factors socials-demogràfics, culturals i econòmics que afecten la seva capacitat d’atreure visitants i ingressos més grans.

Exploreu aquesta fantàstica eina, a més de l'estudi que l'ha fet possible, perquè pot esdevenir clau per mesurar i visualitzar l'impacte dels museus en el poder suau de les nostres ciutats i la seva relació global.


 

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris