Sales plenes i sales buides, selfies davant la façana d'un museu, fulls de sala o pamflets d'exposicions. Coneixem casos com l’efecte Bilbao [2] o el cas de Málaga [3] del qual hem parlat recentment, però és cert que el museu té molt poder [4]? Hem vist sovint la capacitat del poder suau [5] (soft power [6]) que tenen els museus a l’hora de transformar l’entorn social i urbà així com els interessos econòmics i urbanístics que sovint giren al seu voltant, però com mesurar-ho ja és una altra història.
Com vam publicar a Interacció, a Museums, Cities and Soft Power [7], Gail Lord [8] i Ngaire Blankenberg [9] definien els museus com a "institucions de la societat civil en xarxa amb un poder suau" que poden "ampliar el discurs cívic, accelerar el canvi cultural i contribuir a la intel·ligència cultural entre els grans". Aquest llibre, escrit per gestors de museus enlloc d'acadèmics, simbolitzava un nou gir en el pensament dels museus, un reposicionament d'aquestes institucions com a actors clau de les economies creatives, prenent papers destacats en la marca, la regeneració urbana i el desenvolupament del turisme. Recentment, el concepte de poder suau (soft power) ha estat utilitzat cada vegada més pels museus per explorar la seva creixent visibilitat, abast i impactes més enllà dels seus llocs d’origen. No obstant això, no s’ha entès com es pot avaluar aquest poder i com aquest poder variaria en diferents comunitats culturals i ubicacions geogràfiques.
Una nova aplicació web presentada per Natalia Grincheva [10] de la Universitat de Melbourne, 'Deep Mapping: Creating a Dynamic Web Application Museum “Soft Power” Map [11]', permet mapeja i visualitzar el poder suau que generen els museus al seu entorn i arreu del món, entès com un poder simbòlic per atraure turistes, inversions i oportunitats internacionals per al creixement institucional i el desenvolupament de la comunitat que hi ha al seu entorn. Aquest projecte reuneix tot tipus de coneixements acadèmics, professionals dels museus i responsables polítics per explorar com els museus poden impulsar el turisme local, contribuir al desenvolupament urbà i servir com a actors importants en el desenvolupament de les relacions internacionals.
Demostració de la web interactiva, Soft Power map layers [12].
Exploreu aquesta fantàstica eina [12], a més de l'estudi [11] que l'ha fet possible, perquè pot esdevenir clau per mesurar i visualitzar l'impacte dels museus en el poder suau de les nostres ciutats i la seva relació global.
Inicieu sessió [14]o registreu-vos [15]per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/projectes-culturals-emblematics-estrategies-metropolitanes
[3] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2019/pas-turisme-cultural
[4] https://www.youtube.com/watch?v=Y3k_kI1i-UM
[5] http://www.termcat.cat/ca/cercaterm/fitxa/Mzk5MTUwMg==#.Wzxwa_ETvL0.link
[6] https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_power
[7] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2016/museus-impacte-ciutats
[8] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%221025%22
[9] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%2216844%22
[10] https://twitter.com/grincheva?lang=ca
[11] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/museums_soft_power_map.pdf
[12] http://victoriasoftware.com/demo/
[13] https://www.acmi.net.au/museum/
[14] https://interaccio.diba.cat/
[15] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[16] https://interaccio.diba.cat/node/7973