Catalunya

Educació patrimonial i els professionals de la rereguarda


Ja fa temps que l’educació es reconeix com una de les funcions més significatives dels museus i els espais patrimonials, si bé és cert que la nova proposta de definició de museu de l’ICOM (encara subjecta a revisió) omet el terme i no en fa referència de forma explícita. A Catalunya, quan pensem en la feina dels educadors o mediadors de museus, el nostre imaginari es remet a la programació per escoles (i a molt estirar, per famílies). Tanmateix, el concepte s’ha anat expandint a poc a poc, contemplant noves propostes i públics.

Oriol Picas, nou director del Museu Episcopal de Vic


Substitueix Josep Maria Riba, actual vicari general de la diòcesi de Vic, i serà el primer seglar que ocupa el càrrec en els 130 anys d’història del MEV
 

Oriol PicasOriol Picas i Riera serà el nou director del Museu Episcopal de Vic (MEV). Així ho han decidit, a través d'una votació i per unanimitat, la junta de govern del MEV després d'un procés intern de selecció dels candidats possibles. Picas, que substituirà Josep Maria Riba, en el càrrec des del 2004.

El MEV és un dels museus d'art de referència de Catalunya. Conserva una de les millors col·leccions d'art medieval del món amb obres mestres de pintura i escultura del romànic i del gòtic català.

Pere Almeda, nou director de l'Institut Ramon Llull


Substituirà Francesc Serés, que ha renunciat al càrrec per motius personals
 

La junta rectora de l’Institut Ramon Llull ha nomenat Pere Almeda i Samaranch com a nou director de la institució. Substitueix Francesc Serés (membre d'Interacció), qui va accedir al càrrec el passat 30 de juny i que ha renunciat “per voluntat pròpia i motius personals”, ha informat l’IRL.

Pere Almeda i Samaranch (Barcelona, 1976) ha estat fins fa poc director del Centre d’Estudis de Temes Contemporanis de la Generalitat de Catalunya i de la revista Idees.

Informe 2020 de les programacions del Circuit de la Xarxa d’Espais Escènics Municipals


Oficina de Difusió Artística (ODA) | Diputació de Barcelona
 

El tancament dels espais escènics i les restriccions derivades de la Covid-19 durant gairebé quatre mesos en 2020, han provocat la caiguda del 35,5% de les funcions programades als espais escènics municipals de la demarcació de Barcelona. Aquest descens s’ha donat de forma global a tots els indicadors, però ha estat més accentuat en el nombre d’assistents (cau un 55%)  i ingressos (59,5%) que en les funcions programades i la despesa efectuada pels ens locals, recolzades per les mesures extraordinàries dutes a terme per l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona destinades a garantir la continuïtat de l’activitat cultural dels municipis.

Població ocupada en el sector cultural. EPA. III/2021


La població ocupada en el sector cultural se situa en 190.400 persones i augmenta un 16,5% interanual i un 2,6% intertrimestral. Per sexe, el sector de la cultura ocupa 114.400 homes i 76.100 dones.

L'anuari de la SGAE detalla la caiguda del 50% de l'activitat escènica, musical i cinematogràfica


ACN Madrid | 19 octubre 2021
 

La cultura va perdre el 70% d'espectadors el 2020: les xifres de la davallada pandèmica
 

Els principals sectors de les arts escèniques, musicals i audiovisuals van registrar l’any 2020, marcat per la pandèmia, un "descens brusc" en les seves xifres, que oscil·len entre una caiguda fins a la meitat d’oferta i al voltant d’un 70% menys d’espectadors en relació amb el 2019, segons recull l’Anuari SGAE.

Com ha impactat la pandèmia en les visites als museus i exposicions a Catalunya?


Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya


L’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC), a través de l'Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya (OPPCC), ha tret a la llum un informe que analitza el fort impacte que ha tingut la pandèmia en l’assistència a les activitats culturals que es realitzen en museus i altres centres expositius.

Els perfils professionals dels museus. Un pas endavant pel sector


Són les 8 del vespre i ets la segona en arribar. En veure qui ha estat la primera lamentes tenir la mania de ser sempre tan puntual. Ni tan sols recordes el seu nom i, per força, hauràs de tenir una conversa amb ella. T’espera una llarga nit envoltada de persones conegudes i desconegudes a la vegada. Sembla ser que els famosos sopars d’exalumnes encara no han passat a la història.

Quins equips de gestió necessiten els museus catalans?


Berzosa, J, Colomer, J. i Picas, O. | Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
 

En el marc del pla estratègic 'Museus 2030: Pla de Museus de Catalunya' (2017), el Departament de Cultura ha publicat l’informe ‘Els equips de gestió dels equipaments museístics’ amb l’objectiu d’identificar uns criteris i elaborar uns paràmetres de referència per a la configuració dels equips professionals adients per a la gestió dels museus catalans, en línia amb la visió i els objectius definits al pla estratègic.

Catalunya 2022: la cultura, clau per reactivar el país


Generalitat de Catalunya
 

La crisi sanitària ha evidenciat i agreujat una sèrie de problemes estructurals arreu del món i Catalunya no ha sigut una excepció. El Grup de Treball Catalunya 2022, creat a petició del Govern de la Generalitat i format per una trentena d’experts en diversos àmbits, ha treballat al llarg d’un any per elaborar una norantena de propostes adreçades a transformar el país.