museus

El nou Museu del Renaixement de Molins de Rei. Entrevista al director del museu abans de la inauguració


El nou Museu del Renaixement de Molins de Rei ubicat al Palau de Requesens obrirà les seves portes el 15 de desembre. La rehabilitació del palau  ha tingut un cost final de 3,5 milions d’euros i la posada en marxa del museu han estat 711.539, 57 euros, tot plegat finançat entre diferents administracions públiques. La inversió ordinària anual en el nou equipament estarà al voltant dels 360.000 euros. El diari, Viu Molins de Rei va entrevistar al director del museu, Damià Martínez, abans de la inauguració. Martínez és membre d'Interacció des de 2015.
 

Montserrat inaugura un espai immersiu


El santuari obre un espectacular nou espai expositiu, ubicat en una sala històrica, on diferents recursos tecnològics ofereixen una experiència immersiva que recórrer conceptes com l’acollida, la comunitat, l’espiritualitat i l’esperança. La Diputació de Barcelona hi ha col·laborat amb una aportació d'1,1 milions.
 

Txema Romero serà el nou director del Consorci del Patrimoni de Sitges

Txema Romero serà el nou director del Consorci del Patrimoni de Sitges, un cop resolt el concurs públic convocat per a cobrir la Direcció de l’organisme que gestiona els museus de Sitges i el Palau de Maricel.

La cultura inclusiva, garantia dels drets humans


En les últimes dècades, i amb la voluntat de treballar per garantir espais culturals cada vegada més democràtics i oberts a la ciutadania, s’ha fet palesa la necessitat de garantir l’accessibilitat de totes les persones, entesa des d’un sentit ampli del terme: física, sensorial i cognitivament parlant.

Al mateix temps, també s'han intensificat les polítiques públiques per garantir els drets culturals de la ciutadania, que són una part fonamental dels drets humans i fan referència al dret de les persones i les comunitats a accedir, participar i contribuir a la vida cultural.

1

Codi de bones pràctiques per a convocatòries de concursos de direcció i caps d'àrea de museu, monuments i centres d'art


Publicat l'octubre de 2024 i elaborat per Associació Catalana de Crítica d'Art (ACCA) i Associació de Professionals de la Museologia de Catalunya (AMC), aquest Codi de bones pràctiques per a concursos de direcció i caps d'àrea de museus, monuments i centres d'art, amb l’objectiu que l’apliquin els museus, monuments i centres d’art —tant de titularitat pública com privada— per propiciar així convocatòries de concursos de direcció i caps d’àrea modèliques.
 

En els darrers temps, les associacions de professionals d’arts visuals han detectat nombroses convocatòries de concursos de direcció en museus, monuments i centres d’art del país —tant de titularitat pública com privada, però receptors de fons públics— que han creat controvèrsia

Frenar el deteriorament cognitiu amb visites al museu


El projecte ‘AMAT, Salut i Patrimoni’ ha estat ideat pel CAP Mas Font de Viladecans i s’ha fet possible gràcies a la col·laboració de l’ajuntament. Una vintena de persones majors de 65 anys es reuneixen un cop per setmana a Ca n’Amat – Museu de Viladecans per prevenir el deteriorament cognitiu a través dels records.
 
 

Museu d’Art de Cerdanyola, un petit gran museu

 

El MAC ha celebrat recentment el seu 15è aniversari i ho ha fet superant totes les expectatives i amb nous projectes de futur en marxa.
 

El Museu d’Art de Cerdanyola ha celebrat 15 anys i ho fa amb la satisfacció d’haver superat les expectatives inicials, quan naixia el museu, en un edifici modernista, per esdevenir un petit centre d’art contemporani i conservar i fer recerca i difusió del patrimoni històric-artístic de Cerdanyola. Durant aquests 15 anys, el MAC ha passat de tenir una col·lecció de 200 peces a les actuals 3.500, gràcies a les donacions de particulars, les aportacions i dipòsits d’institucions com la Generalitat, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Diputació o la col·lecció del Banc Sabadell. A més, durant aquests anys el museu ha prestat obres al MNAC, Museu Picasso o el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.

La producció d’audioguies i signoguies del projecte Visitmuseum


El projecte Visitmuseum farà una prova pilot al Museu de Gavà. Es realitzarà una audiodescripció de l’equipament que es destinarà a persones amb ceguesa o visió reduïda.
 

El Departament de Cultura ha obert el termini per presentar les sol·licituds de producció d’audioguies i signoguies del projecte Visitmuseum. La plataforma Visitmuseum és un projecte, impulsat pel Departament de Cultura, per donar resposta a la necessitat de fer accessible les col·leccions museístiques. Aquest objectiu s’assoleix mitjançant la traducció dels textos del museu i la producció d’audioguies i signoguies.

Projectes culturals amb mirada LGTBQIA+


El 18 de juny es va celebrar al Centre LGTBI de Barcelona la segona jornada tècnica de “Passa el relleu”, una gincana de projectes culturals amb mirada LGTBQIA+, organitzada per l’Associació de Professionals de la Museologia de Catalunya i el Centre LGTBI de Barcelona.
 

Durant l’activitat, es van intercanviar experiències i bones pràctiques per teixir sinèrgies entre diferents museus, centres cívics, equipaments culturals i socials, al voltant de la diversitat afectiva, sexual i de gènere.  

V Espai Confluències. Intel·ligència artificial: reptes i oportunitats per als museus i el patrimoni


 

La cinquena edició de l’Espai Confluències, Intel·ligència artificial: reptes i oportunitats per als museus i el patrimoni es va celebrar el passat mes de juny a l’espai Francesca Bonnemaison de Barcelona.

Els ponents van ser en Ramon López de Mántaras, professor d’Investigació emèrit del CSIC a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA), del qual fou fundador i director, i Lluís Nacenta, escriptor, músic i investigador en l’espai de confluència de la música, l’art, la tecnologia i la ciència, i comissari de l’exposició «IA: Intel·ligència artificial» del CCCB. Conxa Rodà, especialista en estratègies digitals en museus i organitzacions culturals, docent en diversos màsters i universitats i actualment codirectora del Congrés Internacional de Museus i Estratègies Digitals (CIMED), es va encarregar de conduir el diàleg i el debat amb els assistents.