Museus i patrimoni en l’era postcovid a la revista Her&Mus


Her&Mus. Heritage and Museography
 

Que la pandèmia ha provocat – més enllà del seu devastador impacte – la necessitat de replantejar les pràctiques culturals i de quina forma es gestiona la cultura i el patrimoni per ser més permeables, no és cap novetat. La tecnologia s’ha presentat com el principal element transformador en aquest nou paradigma, però, quines oportunitats n’ofereix per millorar l’experiència dels usuaris i oferir un valor afegit a les visites? 

Sota el títol “Museos y patrimonio en la era dC: la huella del COVID-19 y el futuro por reconstruir”, el número 22 de la revista Her&Mus. Heritage and Museography dedica aquest monogràfic a les preocupacions i les solucions que s’han aportat des de diversos territoris i perspectives  – patrimoni, educació o mitjans – per superar els efectes que la pandèmia ha tingut en els museus i espais patrimonials.
 
 

Interacció Visita virtual al Museu Dalí de Figueres | salvador-dali.org

Visita virtual al Museu Dalí de Figueres | salvador-dali.org
 
 

La revist obre amb l’article “Educomunicación en las redes sociales de los museos en la era post covid: el paradigma co-creativo” que reflexiona sobre les potencialitats que ofereixen les xarxes socials dels museus, més enllà de funcionar com a simples aparadors de les col·leccions, però com a espais relacionals que permeten la interacció i la cocreació entre els usuaris i la institució.

Les impacts de la COVID-19 et la « nouvelle normalité » des musées français” revisa les solucions estructurals que s’han pres a França després d’un llarg període de tancament dels museus. Particularment reflexiona al voltant d’aspectes relacionats amb la sostenibilitat i l’ètica a les institucions i el seu paper social i com a agents dinamitzadors en el context local.

Centrant-se també en la realitat francesa, “Comment - en pleine pandémie du covid-19 - le tourisme et la culture tentent de repenser leurs offres ?” analitza l’oportunitat que ofereixen les visites virtuals per a la mediació i l’experiència dels usuaris. L’article explora l’impacte que poden tenir en la fidelització de nous públics, en la millora de la seva reputació i en la monetització d’aquestes activitats.

L’article “La adaptación digital de los museos post Covid-19: oportunidades y retos para su transformación tecnològica” analitza els canvis soferts amb la pandèmia en el procés de transició digital dels museus a Espanya mitjançant estadístiques prèvies i posteriors a l'any 2019. Per tal d’exemplificar aquests processos s’ha pres com a cas d'estudi la Casa Batlló de Barcelona.
 
 

Experiència “Gaudi Cube”, de Refik Anadol, a la Casa Batlló | youtube.com
 
 

Promoure la inclusió, la participació i la conversa entorn de les exposicions són alguns dels resultats que ha de promoure un museu que cerca la transformació del seu entorn social i mediambiental. Amb “El Museo Transformador y la gestión estratégica: digitalización después de la COVID-19”, el col·lectiu El Museo Transformador proposa una guia, la finalitat de la qual és ajudar els museus en la presa estratègica de decisions en relació amb les propostes de digitalització i mitjançant un procés de reflexió transversal.

A banda de les aportacions del monogràfic, aquest número compta amb una sèrie d’articles i ressenyes que es fan ressò, entre d’altres, del projecte del museu d’objectes quotidians Museu Particular* o l’experiència immersiva que ofereix el Centre d’Arts Digitals de Barcelona - Ideal.


 
 

Podeu consultar i descarregar-vos la revista:
 

Conill-Tetuà, M., Georgescu, A. (coords.). (2021). Museos y patrimonio en la era dC: la huella del COVID-19 y el futuro por reconstruir. Her&Mus. Heritage & Museography, 22. raco.cat/index.php/Hermus

   


 


 

_____________________________________________________________________