Revista de Museología: número monogràfic dedicat al col.lectiu El Museu Transformador


Aquest estiu ha sortit el número 86 de la Revista de Museología que edita la Asociación Española de Museólogos. Aquest és un número molt especial per a nosaltres ja que, per encàrrec de les editores, vam poder coordinar un monogràfic orientat des de les visions del manifest de El Museu Transformador (www.elmuseotransformador.org/ca).
 

En aquest número, a més de disset articles, podreu trobar una entrevista a la filòsofa Marina Garcés, que ens dona el seu punt de vista sobre el món dels museus on ella ha estat col·laborant una colla d’anys. Ens satisfà molt comprovar l’analogia entre la seva mirada i la nostra sobre el poder de transformació social dels museus.
 

Quant als articles, el primer l’hem dedicat a explicar l’origen i la filosofia del col·lectiu que impulsem aquesta plataforma. Però cal destacar que hem volgut donar la veu a destacades persones pertanyents al món dels museus, com a persones treballadores o com a investigadores i formadores. Nosaltres ham escrit sobre el concepte d’educació museística, les dificultats per trobar una definició de museu acordada, el diàleg entre l’art i la ciència o el finançament dels museus i el debat sobre la seva gratuïtat.
 

Una de les persones expertes que ens han ajudat a composar aquest número ha estat Mònica Borrell, directora del Museu d’Arqueològic de Tarragona, que ens explica el paper del llenguatge museogràfic més enllà dels criteris estètics. També hem cregut que calia aprofundir en la gestió estratègica i la gestió executiva dels museus i ens ajudat a fer-ho José M. Álvarez de la Fundació Inov-Culture i Encarna Lago, gerent de la xarxa de Museus de la província de Lugo. No podíem oblidar l’important tema de l’avaluació, però centrant-nos en l’impacte que un museu transformador hauria de validar i per això els hi vam demanar a la Leticia Pérez Castellanos, investigadora y professora de l’Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía de Mèxic i l’Eloísa Pérez-Santos, professora i investigadora de la Universitat Complutense de Madrid.
 

Amb l’objectiu de donar una visió el més completa possible hem tractat l’assumpte de l’accessibilitat, la inclusió, la participació i l’acció comunitària amb l’Andrea Granell, professora del Màster en Gestió del Patrimoni Cultural i Museología i en Carles Garcia, director del Museu del Ter.
 

A Dolores Álvarez-Rodríguez, catedràtica d’Educació Artística a la universitat de Granada, li vam demanar una panoràmica dels museus espanyols, dels seus reptes i oportunitats. Si els museus han d’obrir-se a la societat i adoptar un paper educador cada cop més important, la formació dels seus professionals és transcendental. D’això ens parlen Myriam González-Sanz, investigadora postdoctiral i tècnica d’educació de la Fundació Suñol i Maria Feliu Torruella, professora de la Facultat d’Educació de la UB.
 

La transformació digital, potser el tema més debatut arran de la pandèmia de la COVID, ha de tenir un encaix en els plans estratègics dels museus per tal d’assegurar el seu èxit. D’això ens en parlen Conxa Rodà, codirectora del Congrés Internacional de Museus i Estratègies Digitals i Marta Soler, directora del Museu de les Aigües de Cornellà del Llobregat.
 

Elena Boadas, doctora en educació per la UAB i autora dels projectes educatius de l’Aquàrium de Barcelona i de la Fundació per a la conservació i Recuperació d’Animals Marins, ens parla dels museus amb éssers vius, com ara els zoològics, els aquaris o els jardins botànics, encara no massa entesos com a tals.
 

Vam voler donar veu a l’experiència de comissariat pedagògic que ha portat a terme el Museu D’Art Modern de Tarragona (MANT) que té una llarguíssima experiència educativa. Chema Mesía, professor d’Educació Artística de la Universitat de A Coruña i Marisa Suárez i Núria Serra, educadores i responsables del projecte educatiu del MANT, expliquen en el seu article aquesta experiència.
 

Finalment vam demanar a l’Helena Minuesa, del Centre d’Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona, que ens parlés del paper del joves en els museus, com a visitants però sobretot com a professionals, arran de la seva experiència com a responsable del Servei Educatiu dels Museus de Sant Cugat.
 

Un ventall d’articles que us faran passejar pels diferents temes que un museu contemporani hauria de tenir en compte si realment vol ser un museu a prop de la ciutadania.
 


 

Podeu adquirir el número 86 de RdM en aquest enllaç: museologia.net

     


 


 

_____________________________________________________________________