Quan els museus es van digitalitzar per força (i el que va quedar després)


Aquest 18 de maig, Dia Internacional dels Museus, posem el focus en el vincle entre educació, digitalització i sostenibilitat cultural. Què vam aprendre durant la pandèmia? I què n’ha quedat?
  

Durant els mesos més durs del confinament, molts museus catalans van reaccionar amb rapidesa i van obrir finestres digitals per mantenir viu el contacte amb les escoles i les famílies. Xarxes socials, reptes en línia, vídeos formatius, materials pedagògics en PDF... En plena crisi, els equips educatius van fer mans i mànigues per adaptar-se a un context que canviava d’un dia per l’altre. Ara bé, aquella empenta es va consolidar com una línia estable o només va ser una resposta puntual?

Aquesta és la pregunta que es fan Canals-Ossul, Martínez-Gil i Rico-Iñigo (2025) en un estudi que analitza les accions educatives digitals d’una quarantena de museus catalans durant la pandèmia i els anys següents. Els resultats són reveladors. El 86% dels museus va augmentar la seva comunicació digital, i un 67% va activar propostes educatives en línia, moltes de les quals es van adreçar clarament a la comunitat escolar. Es van explorar formats nous —com jocs i reptes— i es van adaptar recursos existents —com vídeos o dossiers— per oferir suport educatiu i mantenir el vincle amb el territori.

El context, però, no va permetre anar gaire més enllà. Moltes de les iniciatives es van improvisar amb els recursos disponibles, i la manca de formació específica en entorns digitals va ser un dels límits principals. Es va innovar, sí, però sovint des de la urgència i no des d’una planificació estratègica.

Amb el retorn a la presencialitat, bona part d’aquelles accions es van deixar enrere. Només un 36% dels museus manté encara avui alguna de les activitats educatives digitals iniciades durant la pandèmia. Les propostes més interactives —com tallers o activitats sincròniques— han estat les primeres a desaparèixer, mentre que han perdurat els materials més “passius”, com les càpsules formatives o els documents descarregables. Una aposta pràctica, però amb menys potencial participatiu.

Tot i això, l’estudi posa en valor el paper que poden tenir les propostes digitals ben dissenyades en termes de sostenibilitat cultural. Quan aquestes accions afavoreixen la participació, la cocreació i el diàleg amb les comunitats, no només milloren l’oferta educativa, sinó que reforcen els vincles amb el patrimoni i contribueixen a fer-lo viu, compartit i rellevant. És en aquest sentit que les autores defensen que el digital no hauria de ser només una eina de difusió, sinó també un espai educatiu i relacional amb identitat pròpia.

Aquest treball ens interpel·la directament com a sector. El Covid-19 va forçar un salt digital inesperat, que va obrir portes a noves maneres de treballar amb les escoles i amb el públic en general. Però el risc és que aquella finestra es tanqui sense haver-ne explorat del tot les possibilitats. Si volem que l’educació digital als museus sigui més que una anècdota, cal una aposta decidida, amb recursos, formació i voluntat de construir projectes educatius més oberts, accessibles i participatius. Potser, com proposen les autores, cal pensar la relació amb l’escola més enllà de la visita puntual —no només el “durant”, sinó també el “abans” i el “després”— i aprofitar les eines digitals per oferir una experiència educativa més completa i integrada.

En aquest Dia Internacional dels Museus, val la pena recuperar aquest debat. Perquè digitalitzar no és només fer arribar continguts, sinó repensar com ens relacionem amb les comunitats educatives i com contribuïm, des dels museus, a una educació culturalment sostenible.


  

Referència
  

Canals-Ossul, A., Martínez-Gil, T., i Rico-Iñigo, M. (2025). Museos y comunidades educativas antes y después de la Covid-19. La participación en contextos digitales como una herramienta de sostenibilidad cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 37(2), 317–328. https://doi.org/10.5209/aris.98793


 
 



 __________________________________________________________________________________________________________