Baròmetre d’innovació als museus 2021


Museum Booster
 

El tancament de les institucions culturals arran de la Covid-19 han dut als museus, més enllà de les greus pèrdues d’ingressos o la inseguretat laborals dels seus professionals, a repensar les formes de relacionar-se amb els públics. Les plataformes digitals han tingut un paper rellevant en aquest canvi de dinàmiques a través de l’impuls de les activitats a les xarxes socials, retransmissions en directe, exposicions en línia o podcasts, per anomenar-ne algunes de les iniciatives.

El “Museum Innovation Barometer 2021”, elaborat per la consultora Museum Booster, ofereix els resultats d’una investigació sobre la implementació actual i prevista d’eines tecnològiques i digitals i com la pandèmia ha influït en aquest sentit. L’estudi s’ha basat en la participació de 200 museus de 39 països diferents i inclou casos de bones pràctiques i aportacions d’experts en la matèria.
 
 

Captures de l’aplicació Second Canvas del MNAC. museunacional.cat

Captures de l’aplicació Second Canvas del MNAC. museunacional.cat
 
 

L’informe obre amb una visió global dels resultats sobre la forma en què els museus fan servir actualment les tecnologies digitals, i la seva planificació en els pròxims tres anys, en els camps de la producció d’exposicions, la mediació, la comunicació i relacions amb els públics, en la gestió del museu i les col·leccions i en la recollida de dades.

Entre altres qüestions, l’enquesta revela que tan sols el 28% dels museus enquestats va dissenyar i posar en marxa nous formats digitals com a forma d’ingressos digitals per pal·liar els efectes de la crisi. D’altra banda, les principals raons que han dut els museus consultats a aplicar noves tecnologies són atreure més visitants en línia (91%), millorar la rellevància de la creació de continguts i mediació (85%) o diversificar els públics dels museus (84%).
 
 

Raons per aplicar noves tecnologies en 2020

Raons per aplicar noves tecnologies en 2020
 
 

Un dels aspectes més rellevants que es desprèn de l’estudi és la col·lecta i ús creixent de les dades per avaluar la relació amb els visitants. Tot i que un 79% dels museus es fan servir de les dades per fer un seguiment de l’assistència, un 55% les utilitza per a la venda i reserva d’entrades i tan sols un 23% ha implementat accions per recopilar dades dels patrons i fluxos de visita dels assistents, el que suposa una oportunitat perduda en la  millora de l’experiència dels usuaris.
 
 

Col·lecta de dades per part dels museus

Col·lecta de dades per part dels museus
 
 

Segons el baròmetre, el canvi més interessant d’aquests procés es troba en la mediació, que compta cada vegada més amb les retransmissions en directe, els podcasts, les aplicacions i els elements de gamificació per involucrar els públics. Així mateix, es preveu un augment en la introducció d’elements 3D, la realitat virtual, la realitat augmentada i, sobretot, les exposicions en línia.

L’estudi conclou amb experiències destacades en l’àmbit de la transformació digital, campanyes referents a les xarxes socials, idees per desenvolupar estratègies per millorar els ingressos digitals i altres eines, com Second Canvas, que permet descobrir les col·leccions en alta resolució a través d’un storytelling interactiu i que a casa nostra ja es fa servir al MNAC, al Museu Episcopal de Vic, al Museu de l’Empordà o al Museu d’Art de Girona.


 
 

Podeu consultar i descarregar-vos l’informe:
 

Tykhonova, O. (ed.), Widmann, S. (ed.). (2021). Museum Innovation Barometer 2021. Museum Booster museumbooster.com

     


 


 

_____________________________________________________________________