Les mondes de la médiation culturelle

C. Camart, F. Mairesse, C. Prévost-Thomas,  P. Vessely | L’Harmattan

Aquesta obra, que es presenta en dos volums, que es va publicar arran de la celebració a Paris del col·loqui internacional «Les mondes de la médiation culturelle» en 2013, repensa la mediació cultural des de l’òptica sociològica francòfona, amb estudis realitzats a França, Bèlgica o el Quebec, on aquesta disciplina ha estat especialment desenvolupada.

Bona part dels articles recollits fan una èmfasi en la possible caducitat de la noció original de «mediació cultural», que passa per una adequació d’aquesta pràctica i de les polítiques que l’inclouen en un nou paradigma, que inclouria aspectes com la diversitat o la participació social, sota noves denominacions com la transmediació o postmediació.

El volum 1, «Approches de la médiation», recull intervencions referents als fonaments, les diverses postures i els reptes que defineixen la mediació cultural avui en dia.  Fa un repàs al recorregut de les polítiques en matèria de mediació i dels diversos perfils professionals involucrats, dels continguts de les programes formatius en aqueta matèria i de la seva relació amb el sistema educatiu, així com dels dispositius disponibles per a la mediació provinents d’ambdós costats de l’Atlàntic.

El segon volum, «Médiation et cultures», recull articles que aprofundeixen en les pràctiques de mediació en diversos sectors culturals, des d’una visió integradora però diferenciant el tipus d’aplicació en sectors tan diferents com l’espectacle en viu o la lectura. S’estudien casos implementats a centres d’art contemporani, museus, biblioteques o mediateques on l’ampli ventall de continguts ofert – obres literàries, arts escèniques, música, patrimoni, cinema... – permet als autors diferenciar i aprofundir entre la mediació de continguts de l’artística o la purament estètica.

En resum, l’obra proposa una reflexió comuna entre disciplines, professionals i el món docent sobre la mediació cultural i els nombrosos sectors d’aplicació.


Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris