Altermuseologia

Serge Chaumier, Raymond Montpetit | Hermann

'Manifest expològic sobre les tendències i el destí de l’exposició'

Com arribar-hi, horaris, preus, descomptes, visites guiades i per a grups. Aquesta mena de coses que ens ajuda a planificar la visita a una exposició, però sabem de què va l’exposició? Potser sigui sorpresa, ens hi apropem perquè coneixem el centre o perquè ens ha arribat la publicitat, però quin serà el contingut i quina la forma?

L’exposició és una mostra generalment material i conceptual, que pot ser proteïforme i multidisciplinar, però que sobretot pot actuar, des dels seus murs, per a la transformació i la mutació de les societats contemporànies i futures.

Altermuséologie s’endinsa en la teoria de les exposicions i els seus agents per extreure’n quines són les seves perspectives més bàsiques com: l’experiència, la interpretació, el compromís i la participació.


 

Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique - Laurédane Collin.


 

L’experiencial aboga a la vivència, al fet de viure quelcom que recordarem o associarem a un coneixement adquirit. La interpretació depèn de la lectura i el relligat que fem dels continguts i les formes d’una exposició, així com el compromís a llarg termini amb el que s’ha viscut o après a l’exposició. Pel que fa a participació, son aquelles elements que ens activen i ens posen a pensar, decidir, jugar o treballar per tal de submergir-nos millor a l’experiència expositiva i fer-nos partíceps.

Un altre dels temes que posa sobre la taula és la materialitat, sobrepassar l’imperatiu del patrimoni, per poder anar més enllà de l’objectualitat i de la mostra d’allò concret i físic. Hi ha moltíssimes maneres d’exposar en una mostra i totes poden ser complementàries per assolir un mateix objectiu.

És important també, redescobrir la noció d'accions culturals, per detectar quines són les accions que poden ser veritablement transformadores a partir dels continguts de la mateixa exposició.

Per tot plegat, és necessari reinventar l’institució i les seves professions, reestructurant el model de relacions amb l’entorn i les funcions del personal de cara a una major ambivalència en diversos aspectes com les relacions entre diversos col·lectius, la comunicació i la mediació amb els públics.

En aquest cas, l’autor té clar que el més necessari per l’exposició és la relació amb d’altres actors culturals. Com per exemple, agents de patrimoni, associacions i centres culturals, biblioteques, oficines de turisme i societats privades, que fan de l’exposició una indústria cultural amb moltes professions en xarxa que la fan possible.
 

“El futur de l’exposició passa també per la seva emancipació de l’esfera museal”

D’entre les conclusions, Chaumier, proposa dos camins diversos però complementaris per tenir en compte en la relació de l’exposició:

  • En un sentit, la relació dels sabers es pot assolir a través de la instrucció o la formació i es treballa amb la mediació.
  • De l’altra, la relació i el compromís amb els públics es pot treballar a través de l’activació d’aquest i es desenvolupa mitjançant l’animació.
     


 

 

Font: Altermuséologie  p.200
 


 

Sobretot, transmetre els saber al públic és l’objectiu principal de la museologia, com exposa l’autor, amb el suport del codi de l’AAM en aquest valor central:

El valor primer, el lligam que ens uneix a tots malgrat la nostra diversitat, és el compromís a servir la gent de les generacions presents i futures. Aquest valor a guiat la creació i segueix sent el principi fonamental del ‘Codi ètic pels museus’.
 

L’objectiu per tant sempre ha de ser la gent, el sentit públic d’exposar per a les persones, per a les visitants. El que ve a dir-nos, ras i curt Serge Chaumier amb Altermuséologie, és que més que mai i en aquests temps que corren, les nostres exposicions i els nostres museus, cal que siguin “llocs d’emancipació, de participació i de potencials expressions de les persones per descobrir la felicitat de ser al món, amb un mateix i amb els altres.

 

Si en voleu saber més, podeu consultar 'Altermuséologie. Manifeste expologique sur les tendances et le devenir de l’exposition' al Centre d’Informació i Documentació.




 



Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris