Creació participativa per redescobrir-nos

ifHuman

Viatgem per un moment a Brussel·les, març de 2020. Davant d’un confinament que feia impossible les reunions entre persones, Gaia Saitta, artista associada al centre de creació les Halles de Schaerbeek llança una convocatòria oberta a la ciutadania a través de les xarxes socials per participar en un projecte col·laboratiu que cercava visions que representessin com cadascú s’enfrontava a les diverses formes de soledat, en entorns i condicions de vida concretes. L’objectiu era elaborar un repertori de diverses formes d’expressió en una situació única i imprevisible.

El resultat és el filmIn.Vulnerabilityelaborat a partir de més de 30 hores de materials que capta rostres, objectes i accions que invoquen les més diverses sensacions i que, com podeu comprovar, fan palès com l’ociositat del moment és més propícia a la invenció que a l’avorriment. No es tracta, però, d’un documental sobre el confinament, sinó d’una creació participativa destinada a redescobrir la condició humana en temps d’aïllament forçat a través d’accions per fer front a una situació de solitud.

Vídeo del projecte participatiu In.Vulnerability per ifHuman cie

Més enllà d’aquest primer vídeo, els artistes estan concebent una nova versió en format llarg i una videoinstal·lació per compartir tots els testimonis que hi participaren en la convocatòria. D’aquesta creació, tot i estar realitzada a partir de centenars d’aportacions d’arreu del món, emana una narrativa comuna, lligada a l’instint de contacte d’una humanitat diversa i contradictòria, però alhora unida en aquells aspectes més essencials i íntims.

El confinament ha donat nombroses mostres de creativitat que han cercat la participació i aquest lligam entre persones en uns moments tan complexos. A casa nostra, ‘Mirades des del confinament’, un fotomosaic de gran format dirigit per l’artista Joan Fontcuberta i impulsat per Òmnium Cultural, amb la col·laboració del Festival Cruïlla, ha estat realitzat gràcies a les 64.000 imatges aportades per la ciutadania, mostrant diverses perspectives del confinament. El resultat final està format per 11 fotografies que representen els col·lectius protagonistes d’aquesta etapa marcada per la solidaritat. Un altre exemple, la plataforma virtual ‘Memòries del confinament’, impulsada per Decidim.Barcelona i l’Arxiu Municipal de la ciutat, vol convertir-se en un fons documental participatiu on es poden compartir les experiències viscudes durant el confinament – en forma de relats, fotografies, àudios, dibuixos, etc. – amb l’objectiu que es converteixi en un valuós element per recuperar la memòria de l’episodi del confinament.

___________________________________________________________________________