Tres títols pel present

Aquests són els llibres que han arribat al Centre d'Informació i Documentació (CIDOC) del CERC el mes d'octubre.

Recordeu que també podeu consultar totes les novetats a CERCLES,  el catàleg del CIDOC.

Marta Peirano

El enemigo conoce el sistema. Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención.

Barcelona: Debate, 2019 ISBN: 9788417636395.

L'economia de l'atenció forma part del nostre dia a dia. Contínuament, i arreu, trobem persones amb els ulls clavats a la pantalla d'un mòbil. Dins aquella pantalla és lliura constantment una batalla, una competència entre continguts per poder captar l'atenció de l'usuari i quan més temps millor.

El títol, per l'autora significa que "aquell que controla el sistema perquè l'ha construït i no comparteix aquest coneixement amb els que l’utilitzen, sempre serà l'enemic". Marta Peirano defineix la relació de l’usuari amb les pantalles en base a un hàbit (o més aviat una addicció?), que té relació amb l'alliberament de dopamina, una substància que, passat un determinat llindar, provoca una sensació de carència insaciable: manca de menjar, de beure, de sucres o de l'aparell que manté la persona en connexió.

Avui en dia, tenim accés permanent i no sabem parar. Quan el cervell allibera massa dopamina, acaba suprimint la seva producció normal. L'abstinència ens produeix ansietat i nerviosisme, que intentem mitigar consumint més coses que ens facin alliberar dopamina. Sigui a través d’aliments processats o activant l’scroll infinit.

______________________________________________________________________________________________

Fernando Broncano Rodríguez

Espacios de intimidad y cultura material

Madrid : Catedra, 2020 ISBN: 9788437641003.

Vivim envoltats d'objectes. N'atresorem uns, ens desfem d'altres, però tota aquesta matèria que ens envolta significa molt més que la funció utilitària que se li assigna. Són, aquests objectes quotidians, reductes de memòria, condensadors d'afectes, disparadors d'autobiografies, nodes al voltant dels que es fan i es desfan relacions, formes polítiques, econòmiques i poètiques. En suma, la nostra identitat passa, en major mesura, per tota aquesta "cultura material" que ens envolta, composta d'artefactes i pràctiques, d'acords i desacords. En aquest assaig, Fernando Broncano ens mostra, de forma clara i provocadora, les metamorfosis de la matèria en cultura.

Hiperaceleración : la revolución digital en la época del coronavirus

Josep Lluís Micó i Patricia Coll

Hiperaceleración : la revolución digital en la época del coronavirus

Barcelona : Diéresis, 2020 ISBN: 9788418011108.

Com si tornéssim a l'Edat Mitjana, davant l'enemic -el coronavirus-que aguaita a l'exterior, el món s'ha confinat a casa seva. Un setge medieval. Ara, però, hem comptat amb un aliat per mantenir el contacte amb l'exterior: la tecnologia. Des del principi, totes les mirades es van dirigir a científics i tecnòlegs com a únics capaços d'atenuar els efectes del desastre. Han garantit, d'una banda, el tractament dels afectats pel virus, mentre les tecnologies de la «quarta revolució industrial» ha pogut assegurar la continuïtat de nombroses activitats professionals i socials, a través d'una connexió digital que, mai com fins ara, s'havia revelat tan necessària. Els autors sostenen i demostren en el llibre que s'ha produït una «hiperaceleració» de la revolució digital en aquests mesos, i que aquesta és només el principi d'una nova època «de col·laboració entre els humans i les màquines». La intel·ligència artificial, l'aprenentatge automàtic, la internet de les coses, la robòtica, el big data, els drones i molts altres estan sent part de l'estratègia per resoldre la crisi de la COVID-19 i ho seran de el nou món que es configuri després de la pandèmia. El coronavirus ha «coronat» a la tecnologia. I, des de la seva talaia, Josep Lluís Micó i Patricia Coll ens avancen el futur imminent d'unes màquines cada vegada més humanes i imprescindibles per a la vida.

Podeu demanar més informació i/o consulta bibliogràfica emplenant el formulari de Servei de consulta.

Consulteu el web del CIDOC per conèixer el règim actual d’atenció al públic tenint en compte les mesures adoptades amb motiu de la COVID-19.

___________________________________________________________________________

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació  de les editorials.