Estudio sociolaboral del colectivo de actores y bailarines en España
Aquest estudi, que analitza la situació laboral dels actors i ballarins, es tracta del treball més exhaustiu en aquesta matèria realitzat a Espanya, nodrit per una mostra (3.282 enquestats) que representa el 39% del col·lectiu d’associats d’AISGE, entitat que gestiona els drets de propietat intel·lectual dels actors, dobladors, ballarins i directors d’escena de tot l’Estat.
L’informe indica que durant el darrer any, només el 43% dels intèrprets va realitzar algun treball, representant un dràstic retrocés respecte a estudis semblants realitzats per la mateixa entitat els anys 2011 i 2004. Així mateix ens mostra la precarietat que travessa el sector, amb ingressos anuals que no superen els 3.000 euros en més de la meitat dels professionals actius i que només el 8,17% d’aquest col·lectiu cobren més de 12.000 euros anuals.
Pel que fa a la mostra realitzada a Catalunya (558 enquestats, el 36,4% dels socis catalans d’AISGE), l’estudi indica que el 46% dels artistes no troba cap feina com intèrpret, d’entre els quals el 58% no compta amb cap tipus de prestació, una situació agreujada en el cas de la dansa, on aquesta xifra s’eleva al 75% dels ballarins. Entre els intèrprets professionals en actiu, el 13% treballa sense contracte.
AISGE informa que els ingressos obtinguts amb l’exercici de la professió artística en el cas del 58% d’artistes catalans els situa per sota del llindar de pobresa. Cal apuntar que en l’estudi espanyol s’indica que aquesta xifra és del 32%, incloent-hi però, els ingressos complementaris obtinguts a través d’altres ocupacions.
La situació d’atur de les dones intèrprets a Catalunya és del 54%, superant en 15 punts a la dels homes, del 39%. Aquestes xifres situen Catalunya en una posició més crítica respecte a la situació a Espanya, on la diferència és de sis punts (51% les dones i 45% els homes).
Podeu consultar l’estudi sobre la situació a Catalunya aquí, i a Espanya aquí.
Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris
- blog de Interacció
- 2124 lectures