Informe del 10º Barómetro del Observatorio de la Cultura

Fundación Contemporánea

La qualitat de la programació cultural ha augmentat en quasi totes les comunitats autònomes i tornen a encapçalar el rànquing Madrid (86%), Catalunya (80%), el País Basc i Andalusia (35%). En canvi, no es pot dir el mateix pel que fa a la innovació. Madrid i Catalunya tornen a ser les comunitats culturalment més innovadores però han sofert en aquest paràmetre baixades de 4 punts fins al 74% en el cas de Madrid i 67% en el de Catalunya. El País Basc, en canvi, en tercera posició, ha pujat lleugerament del 46 al 47%. Andalusia és la comunitat que més ha millorat en aquest àmbit, amb una pujada de 7 punts (del 21 al 28%). Segons l’Observatori, aquesta evolució es pot atribuir al fet que, en temps d’incertesa, molts programadors intenten minimitzar riscos i aposten per fórmules ja conegudes.

Aquests són alguns dels resultats del baròmetre que publica la Fundació Contemporània corresponent al segon semestre de 2014, elaborat amb les opinions de 148 experts del sector cultural que valora la qualitat i la innovació de la programació cultural de les diverses comunitats autònomes i ciutats de l’estat espanyol.

Pel que fa a les ciutats, destaquen per la qualitat de la seva oferta cultural en els primers llocs, Madrid (86%), Barcelona (79%) i Bilbao (53%), tot i que amb menys valoració que altres anys. Les segueixen Màlaga (29%), que millora la seva valoració, Sevilla (27%), que la recupera, València (22%) i San Sebastià (21%). En un tercer bloc irromp Toledo (12%),  torna a la lista Pamplona (5%) i Mèrida (4%), Càceres (3%) i Osca (3%) hi apareixen per primera vegada.

Pel que fa al moment actual que viu el món de la creació, el grup de professionals consultats per l’Observatori puja la nota a tots els sectors. La valoració global se situa en un 6,6 sobre 10 (en 2013 va ser de 6,1) i el sector millor puntuat és la gastronomia amb un 8,1. Segueixen la literatura (6,9), la fotografia (6,9), el disseny (6,7) i la moda (6,6). El cinema experimenta la major pujada, amb una millora d’un punt (de 5,4 a 6,4) i es situa en vuitè lloc. Les últimes posicions tornen a ser per la música: la clàssica i la contemporània amb un 5,9 i la popular amb un 5,8.

La valoració mitjana de la repercussió internacional de la cultura espanyola puja de 5.3 a 5.6 i assoleix el seu millor resultat. La gastronomia torna a encapçalar el rànquing i la moda desbanca a l’arquitectura de la segona posició. Tots els sectors experimenten pujades lleugeres tot i que la dansa, la música popular, clàssica, contemporània, el videoart i el teatre no aconsegueixen l'aprovat.

Les deu institucions i esdeveniments culturals més importats del 2014 són, segons els experts, el Museu Reina Sofia, amb 43 mencions, el Museo del Prado (42), Greco 2014 (34), Museo Thyssen-Bornemisza (24), Festival de San Sebastián (22), Matadero Madrid (21), Teatro Real (20), CaixaForum (17), Guggenheim (17) i ARCO (16). La relació inclou 51 institucions i activitats que han rebut més de tres mencions.

Destaca la presència, per primera vegada, del Festival de Mérida (11) i del Museo Arqueológico Nacional (8). Tornen al rànquing el Mercat de les Flors (6), La Fábrica (5), MUSAC (5), Grec Festival (4), Festival de Otoño a Primavera (4), Gran Teatre del Liceu (3), Loop (3), Artium (3) i Feria del Libro de Madrid (3). També hi figuren, per primera vegada, el Museo Picasso Málaga (6), La Tabacalera (5), CENDEAC (4), Museo de Bellas Artes de Bilbao (4), SEMINCI (4), SOS 4.8 (4), Teatro Central (4), Abao (3), Centro Centro (3), Festival de Málaga (3), Bienal de Flamenco (3), Premios Príncipe de Asturias (3) i els  Veranos de la Villa (3). Desapareixen aquest any de la llista l’Auditorio Nacional de Música, Casa del Lector, Alhambra, Museo de la Evolución Humana,  Centro Dramático Nacional i La Térmica.

En consultar de nou els experts sobre la variació prevista en el pressupost o volum d’activitat de la seva organització o activitat professional per a l’exercici 2015 respecte el 2014, un 32,4% afirma que ha començat la recuperació, un 49,3% diu que el pressupost de 2015 serà similar i, a l’altre extrem, un 14% dels consultats espera aquest any una disminució pressupostària de dos dígits. Per tant, la variació mitjana resultant és pràcticament plana (0,1%). Es frenen així, segons l’Observatori, les fortes retallades dels últims anys en els sectors de la cultura: un 21,3% el 2010; un 17,6% el 2011; un 18,9% el 2012; un 15,1% el 2013; i un 5,9% el 2014.

PDF Observatorio de la Cultura. Diciembre 2014. Análisis de resultados

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris