Cultura provocadora

La cultura no és només un reflex del món que ens envolta, sinó també una provocació, un desafiament a les nostres normes i ideals, i una plataforma per expressar, compartir i donar forma als nostres valors.

Així és com les ciutats membres del World Cities Culture Forum entenen la cultura, al temps que comparteixen el seu convenciment pel que fa al rol que pot jugar per lluitar contra l’emergència climàtica. La cultura pot ser provocadora del canvi climàtic. No té tota la responsabilitat, en efecte, però si que pot (i hauria) de desenvolupar un paper important al respecte. Per aquest motiu, el World Cities Culture Forum col·labora amb Julie’s Bicycle, una organització dedicada a l’acció cultural a favor del canvi climàtic i la sostenibilitat ambiental, i ha elaborat «Culture & Climate Change. 14 World Cities Tackling Climate Change Through Culture». Aquest informe comprèn les bones pràctiques de catorze ciutats membres del Fòrum i subratlla les iniciatives més creatives desenvolupades amb el propòsit de lluitar contra el canvi climàtic.

Els casos inclosos a l’informe posen de manifest que les catorze ciutats seleccionades tenen un gran poder i influència a l’hora de conscienciar a la ciutadania del canvi climàtic. Cada cas s’analitza des de quatre punts de vista diferents, els quals s’aprecien en la següent imatge:

Londres, Amsterdam, Nova York, San Francisco, Ciutat del Cap, Melbourne, Oslo, Toronto, Dublín, Sydney, Edinburg, Austin i Lagos són les ciutats que componen l’informe, d’entre les quals destaquem una de les diverses iniciatives de quatre d’elles:

Amsterdam

L’ambició de la ciutat és reduir els gasos d’efecte hivernacle fins al 55% el 2030, que també s’ha compromès a augmentar en un 20% la producció d’energia renovable.

Entre d’altres programes i campanyes creatives, destaca De Ceuvel, un parc per a la innovació, l’experimentació i la creativitat amb l’objectiu de fer de la sostenibilitat un element tangible, accessible i divertit. Els arquitectes que van liderar el projecte eren els guanyadors d’una licitació per a crear un “oasis urbà regeneratiu” a les antigues drassanes. A dia d’avui, aquest espai funciona com a centre creatiu i de treball per a organitzacions vinculades a la sostenibilitat; però no només això, sinó que també s’ha convertit en un aparador per a les tecnologies de baix carboni i l’economia circular.

San Francisco

Aquesta ciutat s’enorgulleix d’haver reduït les seves emissions en un 36% per sota de les que produïa l’any 1990, malgrat haver augmentat la seva població en un 22% i en un 166% el PIB.

Trolley Dances és una de les actuacions destacades a la ciutat, per l’oportunitat que suposa d’involucrar als ciutadans en la utilització del transport públic. Es tracta d’una actuació pública gratuïta que uneix a artistes en diferents punts de la rutes dels autobusos de la ciutat, on creen peces inspirant-se en l’entorn físic, l’arquitectura i la història de la zona.

Taipei

Aquesta ciutat és considerada com un centre d’innovació ambiental i ha inspirat moltes polítiques ambientals de Taiwan, com per exemple la prohibició de plàstics d’un sol ús.

D’entre les nombroses iniciatives desenvolupades a la ciutat, ressalta la Vil·la dels Artistes, que copatrocina, juntament amb l’Estudi Cortina de Bambú, un taller centrat en el lideratge climàtic dins les arts acompanyat d’un acte públic per presentar bones pràctiques a escala internacional.

Lagos

El canvi climàtic ja està afectant a aquesta ciutat, augmentant la intensitat de les fortes pluges i de les tempestes elèctriques, motiu pel qual el govern ja ha adoptat diverses estratègies i ha creat nous organismes per fer-hi front.

Un dels projectes més impactant visualment és el Drowning World, una sèrie de fotografies integrades en el marc del Festival de Fotografia organitzat per la Fundació d’Artistes Africans, explora els efectes del canvi climàtic. D’entre totes elles, destaca la seqüència anomenada “Retratos sumergidos”.

Foto: Gideon

Mitjançant l’anàlisi de les 14 ciutats, l’informe ha detectat l’emergència d’un moviment cultural que actua sobre el canvi climàtic i que reflexa tant la identitat local com la diversitat de contextos ambientals. Les tendències d’aquest corrent són:

• El creixent conjunt d’estratègies culturals vinculades amb el clima i el medi ambient
  • L’increment de col·laboracions entre els departaments de cultura i el medi ambient
  • El creixement de l’ambició ambiental dins la programació creativa
  • El reflex de les respostes creatives i culturals en contextos i comunitats locals
  • El reconeixement de les ciutats cap a la sostenibilitat ambiental com a motor per l’emprenedoria creativa.

Certament, el que busquen aconseguir les 14 ciutats mitjançant les seves actuacions culturals i creatives és combatre el canvi climàtic i promoure estils de vida més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient, motiu pel qual, malgrat l’absència de la cultura en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), no poden deixar de relacionar-s’hi. Així doncs, aquest document no tan sols proporciona inspiració a totes aquelles ciutats que vulguin començar a treballar en aquesta direcció, sinó que també constitueix una més de les evidències respecte al paper de la cultura en el canvi climàtic.

PDF    Culture & Climate Change. 14 World Cities Tackling Climate Change Through Culture

HTML  Culture & Climate Change. 14 World Cities Tackling Climate Change Through Culture

Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris