Les biblioteques a Interacció

Per Enric Vilagrosa, cap de la Unitat de Programació i Innovació
Gerència de Serveis de Biblioteques

Els dies 8, 9 i 10 de maig van tenir lloc les jornades d'Interacció. Aquest any la trobada presentava dues grans novetats: un format més participatiu amb activitats simultànies i una plataforma virtual que des dels mesos previs ja anava fent boca. El tema, aquest any entorn a "El valor públic de la cultura i les eines per a gestionar-la", feia també que prestéssim especial atenció a l'esdeveniment. Responsables i professionals de la cultura així ho van creure també si considerem que en total van ser 600 els inscrits.

El tema de la convocatòria feia de l'ocasió l'escenari ideal per fer la presentació dels resultats de l'estudi "El valor social de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la província de Barcelona", que hem elaborat amb la Direcció d'Estudis i Prospectiva. Cal remarcar que hi ha pocs referents en estudis com el que hem portat a terme i que estem obrint via en l'àmbit de l'Estat espanyol en aquesta temàtica.

La nostra participació a Interacció la vam estructurar en dues sessions matinals. Una primera de més tècnica en la que per mitjà de la Rosa Togores presentàvem l'estudi acompanyats pel Frank Huysmans i la Manuela Barreto Nunes, dos referents internacionals en la temàtica; i una segona de debat en la que Lluís Verdaguer (Alcalde de Taradell), Rafa Milán (Cap del Departament de Cultura i Joventut de l'Ajuntament del Prat de Llobregat), Ferran Burguillos (Director de les Biblioteques de Sabadell) i Guillem D. Fullana-Ferré (usuari de biblioteques) ens van aportar la seva visió sobre el rol i la importància de les biblioteques en el context actual. També s'hi van presentar dos projectes: l'ús de l'spotify a les Biblioteques Públiques de Vilanova i el projecte Montornès Km 0 de la Biblioteca de Montornès del Vallès.

La taula de dijous al matí va començar amb la intervenció de la Manuela que ens va centrar el tema i ens va recordar com som d'importants les biblioteques per lluitar contra les desigualtats i la necessitat de treballar amb la comunitat: "Treballar amb els altres, no per als altres" va repetir en més d'una ocasió; una bona injecció de motivació per començar el dia. Posteriorment en Frank ens va explicar com estan treballant aquest tema a Holanda, posant especial èmfasi en la metodologia i en la importància de comunicar els beneficis de la biblioteca pública a la societat. La darrera en intervenir va ser la Rosa que només començar, va arrencar els xiuxiuejos de la sala. El titular no era per a menys: "Per cada 1€ invertit en la XBM els usuaris obtenen 2,25€ de benefici directe". Posteriorment va anar desgranant l'estudi en què hem anat treballant els darrers mesos, el resum del qual està disponible a la plataforma virtual i que en breu estarà disponible en la seva versió completa.

La sessió de divendres va començar amb un curiós posicionament entre els de ciències i els de lletres. Entre els primers hi havia el Ferran i el Lluís que, de forma pragmàtica i pràctica, ens van remarcar la importància de mesurar amb números aquest valor social i ens van argumentar que els indicadors són imprescindibles per evidenciar la biblioteca pública com a agent transformador social. Entre els de lletres s'hi van posicionar el Rafa i el Guillem, que de forma més visceral i emotiva van donar-nos el seus arguments a favor de la biblioteca. Tot i la coincidència en destacar la importància de la biblioteca, va ser interessant veure com es va saber generar debat entre els ponents.

D'aquesta edició d'Interacció em quedo amb la importància del repte que suposa fer visible el valor generat per les biblioteques a la societat i els beneficis que aporten tant des del punt de vista individual com comunitari. Una tasca dificultosa però imprescindible, ja no només per justificar la destinació de recursos al servei bibliotecari, sinó per incrementar el seu impacte i millorar-lo. Tenim molta feina per endavant en aquest sentit!

Font original: Bibliosfera maig 2013 #60

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris