El Lluçanès estrena una col·lecció de contes amb històries vinculades al territori per explicar el seu patrimoni

El Consorci del Lluçanès ha impulsat l'edició d'una col·lecció de contes dirigits a un públic familiar amb històries vinculades al territori. Els volums tractaran diferents àmbits patrimonials i tindran com a protagonista una mallerenga blava, l'element conductor de les aventures. El primer conte que s'ha publicat tracta sobre la ruta de la llet i explica el recorregut que fa aquest producte des del seu origen fins a transformar-se en formatge. Altres temàtiques que es tractaran són la transhumància la ruta del pa o el romànica i cadascun dels contes estarà ambientat en un dels 12 municipis que formen part del Consorci.

La mallerenga blava viu al Lluçanès, a l'alzina de Busquets a Perafita, una terra que viu al ritme de les estacions. Una tarda de primavera, un sobtat canvi de temps la sorprendrà i l'obligarà a refugiar-se en un estable on coneixerà la vida dels animals de la granja. Des d'allà descobrirà quin és el camí que fa la llet fins arribar, transformada en formatge, a les llars de la població. Aquest és l'argument del primer dels 12 contes que publicarà el Consorci del Lluçanès, cadascun dels quals estarà ambientat en un municipi diferent de la zona.

La tècnica de desenvolupament rural i medi ambient del Consorci del Lluçanès, Judit Perarnau, ha explicat que l'objectiu de la nova col·lecció de contes és "reforçar el sentiment d'identitat i de cohesió" del territori. Perarnau ha assenyalat que els llibres estan pensats per un públic familiar i que van dirigits tant als veïns del Lluçanès com també als visitants. "També l'obrim als visitants que arriben al Lluçanès amb ganes de conèixer el territori i involucrar-se amb l'entorn", ha exposat.

Perarnau ha explicat que amb els contes la mallerenga traça un recorregut amb l'objectiu de tractar diferents temàtiques. "Volem anar de poble en poble ressaltant valors patrimonials i culturals o específics de cada municipi i a través de recursos pedagògics poder-los reforçar o acompanyar", ha detallat. Es tractaran temes transversals com la transhumància, però també altres de més específics com la bruixeria, el romànic, la ruta del pa o la tòfona. És previst que el segon volum s'ambienti a Sant Martí d'Albars, tot i que la temàtica encara està per definir.

Aquest primer conte té com a tema el producte agroturístic de la Ruta de la Llet

La llet, el primer tema

El primer conte que s'ha editat porta per títol 'La mallerenga blava i el camí de la llet. Una aventura a Perafita', i ressegueix els passos que fa la llet, des del seu origen fins arribar a transformar-se en formatge. A més, té com a rerefons el producte agroturístic de la Ruta de la Llet i el conte en aquest cas hi actua com un complement a la visita. Al conte hi apareixen diferents animals productors de llet com les ovelles, les cabres i les vaques.

L'autora del primer conte és l'escriptora Anna Obiols, que tot i no ser originària del Lluçanès va viure-hi diversos anys. Obiols serà l'encarregada d'escriure també els altres llibres de la col·lecció. Ha explicat que, malgrat que al Lluçanès hi ha molts animals representatius, va decidir escollir la mallerenga blava com a "fil conductor" de totes les històries. "M'agradava la idea de l'ocell per la capacitat de moure's, de desplaçar-se d'un lloc a l'altre i també pel concepte de visat d'ocell", ha explicat l'escriptora, que afegeix que també ha jugat amb la metàfora de les ales que "ens permeten volar d'un lloc a l'altre amb la imaginació".

D'altra banda, Joan Subirana, conegut artísticament com a 'Subi', s'ha encarregat de fer les il·lustracions. Subirana viu a Sant Boi de Lluçanès i, per tant, explica que això ha estat una "avantatge" a l'hora de fer les il·lustracions del primer conte perquè "si volia dibuixar alguna cosa concreta podia desplaçar-me fins a Perafita i fer apunts en directe o bé fer-hi una foto i treballar des de casa". Subirana ha assenyalat que amb els animals que ha volgut donar un aire "fresc i divertit" a les il·lustracions del llibre. "He buscat la part divertida dels personatges i hi he posat un punt humorístic i còmic perquè la història sigui més àgil i divertida", ha relatat.

L'edició del conte ha estat coordinada per les àrees de Desenvolupament Rural, Educació i Turisme i Patrimoni del Consorci del Lluçanès amb la col·laboració de l'Ajuntament de Perafita i el suport de la Diputació de Barcelona i Xarxa de Productes de la Terra. A partir d'ara, el llibre es podrà trobar en establiments comercials del Lluçanès i la idea també és fer-lo arribar a les escoles perquè el puguin utilitzar com a eina de treball.

Canal Taronja Central

Cal més iniciatives per la difusió cívica i cultural dels valors de la pagesia, com a referents de sostenibilitat territorial i de transformació social. Avui ens hem volgut apropat als territoris rurals i fer costat als pagesos i ramaders que estimen i tenen cura del país.

La informació procedeix de les webs i canals de comunicació del Consorci del Lluçanès