La innovació, la transformació digital de la cultura i l’economia creativa, entre les novetats bibliogràfiques
Novetats bibliogràfiques del Centre d'Informació i Documentació (CIDOC) del CERC que inclou una tria de les novetats editorials aparegudes al mercat durant els darrers mesos i incorporades al catàleg del Centre.
Recordeu que també podeu consultar totes les novetats a CERCLES, el catàleg del CIDOC.
Anuario AC/E 2022 de cultura digital [Recurs electrònic] : Focus: inteligencia artificial y creación
Madrid: Acción Cultural Española, 2022 - ISBN: 9788417265298.
La IA s’ha convertit, no solament en una ciència i una tecnologia, si no també en un autèntic fenomen cultural. L’anuari d’enguany s’estructura en dos grans blocs. En el primer professionals i especialistes del sector digital analitzen de manera transversal el mon de la cultura; en el Focus, s’identifiquen i defineixen casos de bones pràctiques de la IA aplicada a la creació artística.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Brun, J., Cerviño, L., Ben, L., Muñiz, L., Pérez, M.ª Angeles, Muela, T.
Nueva guía para la evaluación de las políticas culturales locales [Recurs electrònic]
Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias, 2022 - ISBN: 9788409414963.
Nova edició actualitzada de la guia que la FEMP va publicar l’any 2009. Els continguts recullen el context actual de l’Agenda 2030 i a la Nova Agenda Europea per a la Cultura, incloent dimensions actualment imprescindibles com la igualtat, la sostenibilitat o la connectivitat i les relacions en xarxa de tot el sistema cultural.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Cuenca, J.M.ª , Estepa, J. , Martín, M. (eds.)
Gijón: Trea, 2020 - ISBN: 9788418105999.
Aquest llibre és resultat de les investigacions dutes a terme en el marc del Projecte I+D+i Epitec. Durant els 28 capítols, es mostren les relacions escola/museu quan el patrimoni es converteix en l’objecte de l’ensenyament i l’aprenentatge. Alhora, s’investiga en les propostes didàctiques dutes a terme en els dos contexts, el paper que tenen la intel·ligència territorial, les emocions i l’educació ciutadana.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Escaith, H.
Creative industry 4.0 [Recurs electrònic] : towards a new globalized creative economy
Geneva: United Nations, 2022 - ISBN: 9789210012522.
Quina és la implicació de l’evolució tecnològica en l’economia creativa? Com afecta a la Indústria 4.0? Els anàlisis més conservadors estimen en un 3% la contribució de l’economia creativa al producte interior brut mundial. I s’espera que aquesta sigui major, per l’augment de la digitalització i les tecnologies avançades pròpies de la Indústria Creativa 4.0. Però, com afecta tot això al desenvolupament sostenible i inclusiu? I en especial, als països en vies de desenvolupament?
______________________________________________________________________________________________________________________________
Escuela Superior de Música Reina Sofía; EY Insights
Madrid: Escuela Superior de Música Reina Sofía, 2022.
Informe realitzat conjuntament per la Escuela Superior de Música y la consultora EY on s’analitza com crear valor social a partir de diverses iniciatives culturals i com empreses i inversors poden participar-hi. Entre les conclusions, destaca que la cultura és una palanca de primer nivell que serveix per generar valor a llarg termini en els diferents àmbits de la societat; que reforça la cohesió social, i crea comunitats més lliures i inclusives. Aquest fet obre la porta a noves oportunitats i nous projectes en un context de capitalisme humanista.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Fenner, F.
Curating in a time of ecological crisis : biennales as agents of change
London: Routledge, 2022 - ISBN: 9780367671921.
A través de diferents estudis de cas d’arreu del mon, l’autora exposa com les mostres d’art contemporani son un aparador on copsar l’esperit i les preocupacions de la societat de l’època, entre les que destaca la crisis ecològica i la nostra relació amb la natura. I revela com les biennals d’art poden promoure enfocaments nous i col·laboratius per viure d’una manera més sostenible en el planeta.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Generalitat de Catalunya
Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2022.
Com ha de gestionar una administració o institució el seu perfil d’Instagram? Com s’ha de relacionar amb la seva audiència? Com ha de ser el seu llenguatge? Basant-se en la seva experiència, la Generalitat de Catalunya ha elaborat aquest manual, que pretén servir de guia a totes les administracions que vulguin iniciar-se en aquesta xarxa social.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Hernández Güell, M.
Impuls d'una estratègia de cultura digital als municipis [Recurs electrònic]
Barcelona: Diputació de Barcelona, 2022.
Publicació promoguda pel CERC amb el propòsit que els tècnics i els responsables de cultura hi trobin propostes, punts de vista i elements de reflexió per traduir a escala local les transformacions que comporta l’associació de la cultura amb el fenomen digital, tant en l’àmbit intern de funcionament de les organitzacions, com pel que fa als continguts i la relació amb la ciutadania.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Meunier, A., Lafortune, J.M., Luckerhoff, J. (dirs.)
La Transmission culturelle dans les musées de société : contextes, approches et pratiques
Paris: La documentation Française; Direction de l'information légale et administrative, 2022 - ISBN: 9782111575035.
En el context present, quin paper han de tenir els museus per tal d’assegurar-se i reformular la funció de transmissors culturals? Aquest llibre pretén respondre a aquesta qüestió des de tres eixos. Un primer, on mostra les diferents estratègies museístiques, el funcionament de les exposicions i les diferents modalitats en que es presenta la mediació. Un segon, en el que qüestiona la transmissió cultural, especialment en el context escolar. I un tercer, on formula propostes des d’un pla conceptual, per a la transmissió cultural en els museus.
______________________________________________________________________________________________________________________________
OECD
The Culture fix [Recurs electrònic] : creative people, places and industries
Paris: OECD, 2022 - ISBN: 9789264923669.
Les indústries culturals son una important font d’ingressos i d’ocupació, i alhora tenen un impacte social significatiu en àmbits que van des de la salut o el benestar social fins a la promoció de la inclusió social. L’informe descriu aquestes tendències internacionals amb noves dades. Analitza com aquest sector contribueix al creixement econòmic i a la inclusió, considerant l’impacte que ha tingut la crisi originada pel COVID-19. I proposa com capitalitzar el rol del sector dins les estratègies de recuperació tant nacionals com locals.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Salvador, E., Pedersen, J. (eds.)
Managing cultural festivals : tradition and innovation in Europe
Abingdon: Routledge, 2022 - ISBN: 9780367649623.
Una de les conseqüències de la COVID-19 ha estat la situació de feblesa en què han quedat els festivals culturals. Aquest llibre fa un anàlisi comparatiu de diferents festivals culturals a Europa i ho fa des de tres vessants. Una primera on repassa els desafiaments en la seva gestió i organització; tradició vs innovació. Una segona on exposa els reptes que comporta l’Era Digital. I finalment, una tercera on mostra l’impacte dels festivals culturals a nivell local i regional.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Sternheim, J., Bruijnzeels, R.
Imagination and participation : next steps in public library architecture
Rotterdam: Nai010, 2021 - ISBN: 9789462086623.
Com pot la biblioteca pública complir la seva funció social en una societat individualitzada i fragmentada com la nostra? I com s'adapta la biblioteca a l'espai públic urbà, on dominen el comerç i el consum? Això requereix d’una arquitectura innovadora i molta imaginació. En aquest llibre, dos bibliotecaris mitjançant converses amb experts i arquitectes que han dissenyat recentment biblioteques públiques, analitzen els canvis més importants en els rols de les biblioteques i albiren una nova perspectiva de biblioteca pública així com de la seva arquitectura.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Podeu demanar més informació i/o consulta bibliogràfica a través del correu electrònic cidoc@diba.cat ó el Servei de consulta bibliogràfica en línia.
Consulta presencial del fons documental del CIDOC. Obrim de dilluns a divendres, de 10h a 14h, amb cita prèvia.
Pots reservar els documents que vulguis consultar a sala o treure en préstec completant el formulari