Equipaments culturals

La cultura adaptada a l’accessibilitat universal: Guia per a la incorporació dels criteris del Codi d’accessibilitat de Catalunya.


La guia fa referència als àmbits de les arts escèniques, la música, les arts visuals, l’audiovisual i el llibre i l'objectiu és donar a conèixer la normativa, sintetitzar i ordenar en un únic document tots els usos a què fa referència al Codi d'accessibilitat de Catalunya.
 
 

El 30 de novembre de 2023 es va publicar al DOGC el Decret 209/2023 de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Codi d'accessibilitat de Catalunya que va entrar en vigor l’1 de març de 2024. La aprovació consolida un marc normatiu que aborda de manera exhaustiva la necessitat d’una societat accessible.

Codi de bones pràctiques per a convocatòries de concursos de direcció i caps d'àrea de museu, monuments i centres d'art


Publicat l'octubre de 2024 i elaborat per Associació Catalana de Crítica d'Art (ACCA) i Associació de Professionals de la Museologia de Catalunya (AMC), aquest Codi de bones pràctiques per a concursos de direcció i caps d'àrea de museus, monuments i centres d'art, amb l’objectiu que l’apliquin els museus, monuments i centres d’art —tant de titularitat pública com privada— per propiciar així convocatòries de concursos de direcció i caps d’àrea modèliques.
 

En els darrers temps, les associacions de professionals d’arts visuals han detectat nombroses convocatòries de concursos de direcció en museus, monuments i centres d’art del país —tant de titularitat pública com privada, però receptors de fons públics— que han creat controvèrsia

Obert un procés de selecció per a la direcció artística del Centre d’Art Contemporani Fabra i Coats


El termini per presentar candidatures s’esgota el 20 de novembre a les 13.00 h 
 

La designació d’una nova direcció artística per al Centre d’Art Contemporani Fabra i Coats (CAC) implicarà l’inici d’una nova etapa per al CAC, el Centre d’Art de la ciutat de Barcelona. Per aquest motiu, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el MACBA uneixen esforços i posen a disposició del CAC els recursos de totes dues entitats per afavorir el creixement i consolidació del centre. La selecció de la direcció del CAC s’activa en aquest nou marc de col·laboració. 

Espai de Marge, una masia per acollir processos de creació, formació i experimentació artística a Font-rubí


Espai de Marge es proposa acollir ballarins, creadors plàstics, escriptors i artesans d’oficis tradicionals en un centre on gaudir de temps per al treball i la reflexió entre boscos, vinyes, ametllers i oliveres.
 

Una masia de finals del segle XVIII en estat ruïnós enmig d’una zona agrícola i forestal de l’Alt Penedès afronta un nou futur reconvertida en residència artística. El projecte, Espai de Marge, s’ubica al barri Montjuïc de Font-rubí, un entorn completament rural que es vol potenciar com a font d’inspiració i concentració. “Teniem molt clar que no volíem fer un allotjament rural, sinó obrir i compartir els nostres espais interiors i exteriors per a què flueixi la creació artística”,

Informe 2023 de les programacions del Circuit de la Xarxa d’espais escènics municipals


  
L’Oficina de Difusió Artística (ODA) publica l'informe que recull els principals indicadors de l’any 2023 dels teatres i auditoris que participen al Circuit de la Xarxa d’Espais Escènics Municipals. Aquest programa, gestionat per l’Oficina de Difusió Artística (ODA), dona suport a la difusió del teatre, la música, la dansa i el circ professionals en l’àmbit local.
  
 

Museu d’Art de Cerdanyola, un petit gran museu

 

El MAC ha celebrat recentment el seu 15è aniversari i ho ha fet superant totes les expectatives i amb nous projectes de futur en marxa.
 

El Museu d’Art de Cerdanyola ha celebrat 15 anys i ho fa amb la satisfacció d’haver superat les expectatives inicials, quan naixia el museu, en un edifici modernista, per esdevenir un petit centre d’art contemporani i conservar i fer recerca i difusió del patrimoni històric-artístic de Cerdanyola. Durant aquests 15 anys, el MAC ha passat de tenir una col·lecció de 200 peces a les actuals 3.500, gràcies a les donacions de particulars, les aportacions i dipòsits d’institucions com la Generalitat, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Diputació o la col·lecció del Banc Sabadell. A més, durant aquests anys el museu ha prestat obres al MNAC, Museu Picasso o el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.

Judit Carrera renova com a directora del CCCB

       

Per aquest mandat, es proposa desplegar el projecte iniciat el 2018 i assegurar-ne l’ambició i la vocació pública 

       

Judit Carrera renova per cinc anys més el càrrec de directora al capdavant del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), centre que dirigeix des que el 2018, quan va guanyar la primera convocatòria pública de la Diputació de Barcelona per dirigir-lo.

Bases de les subvencions per a inversions o despeses en infraestructures d'arts escèniques i musicals


Resolució CLT/3221/2024, de 3 de setembre, publicada al DOGC número 9244, de 9 de setembre de 2024
 

S’aproven les bases que tenen per objecte la concessió de subvencions per contribuir al finançament d'inversions o despeses orientades a la modernització digital i que promoguin la sostenibilitat ambiental en infraestructures d'arts escèniques (teatre, dansa i circ) i musicals ubicades a Catalunya.

Pilar Cuerva, nova directora de l’Arxiu Nacional de Catalunya

   
 

Cuerva agafa el relleu de Francesc Balada, que ha estat al capdavant de l'Arxiu els darrers nou anys.

   
 

El Departament de Cultura ha designat Pilar Cuerva Castillo com a nova directora de l’Arxiu Nacional de Catalunya. Historiadora i arxivera, fins ara ha estat cap del Centre de Recerca i Coneixement (CREC) i del Departament de Gestió Documental i Arxiu del Museu Nacional de Catalunya.

Publicat el llibre La educación en el museo de ciencia transformador. De la intuición a la professionalidad


Publicat per la prestigiosa editorial Trea, el llibre és una monografia sobre l’educació als museus que posa l’accent en les seves característiques específiques que la diferencien de l’educació escolar, tant per la metodologia com per al públic al qual s’adreça. Contextualitzat al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB), sosté que un museu amb voluntat d’impactar en el visitant ha de tenir un model didàctic propi