El paper de la cultura en la resiliència climàtica

Comissió de Cultura de CGLU | Andrew Potts

Els artistes, les organitzacions i les institucions culturals tenen un potencial transformador com a agents que qüestionen els valors que condicionen els models de vida, econòmics i de consum, entre els quals s’inclou la nostra comprensió el medi ambient i la nostra relació amb l’entorn en profunditat, fent de la cultura un agent indispensable en l’acció climàtica.

En l’actualitat, el debat internacional sobre un desenvolupament resilient gira al voltant del consens de limitar l’escalfament global a 1,5 °C, amb l’objectiu d’evitar uns impactes dramàtics per a les societats derivats pel canvi climàtic.

Nodrint-se d’aquest discurs, la Comissió de Cultura de CGLU ha treballat sobre l’informe “El papel de la cultura en el desarrollo resiliente al clima”, en col·laboració amb la Climate Heritage Network i dirigida por Andrew Potts, que aporta arguments i proves sobre les polítiques, programes i pràctiques culturals que faciliten la resiliència climàtica des de l’àmbit cultural.

Interacció  Escenaris de futur en relació amb els objectius d’escalfament global

Escenaris de futur en relació amb els objectius d’escalfament global

Una de les finalitats d’aquest informe és oferir orientació als agents culturals en les seves estratègies dirigides a contribuir a la limitació de l’escalfament global i, així mateix, proporcionar un marc per mesurar la correlació existent entre l’acció climàtica i el desenvolupament sostenible.

L’estudi inclou 33 estudis de casos de ciutats d’arreu del món, classificats en quatre grans grups temàtics (salut, assumptes socials i educació; finances i desenvolupament econòmic, medi ambient i serveis públics; i governança), a través dels quals s’aborda tot el conjunt dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 i en quina mesura hi incideixen.

L’estratègia de turisme sostenible de València, un dels estudis de cas inclosos a l’informe |  valencia.es

La publicació s’organitza en cinc blocs. En els dos primers temes s’aprofundeix en el paper de la cultura en el desenvolupament d’estratègies dirigides, d’una banda, a l’adaptació cap a un món 1,5 °C més càlid i les implicacions que això tindrà per a les desigualtats i la implementació dels ODS i, de l’altra, a les sinergies entre les opcions de mitigació del canvi climàtic i el desenvolupament sostenible.

Els següents blocs analitzen altres aspectes de vital importància, com ara, com les estratègies de planificació culturals poden ajudar a conservar els coneixements i els valors patrimonials en cas de pèrdues i danys lligats als efectes adverses del canvi climàtic, o com la justícia climàtica pot incloure la solidaritat amb les diverses comunitats que pateixen en primera línia aquest impacte climàtic.

Podeu consultar i descarregar-vos l’informe:

Potts, A. (2021). El papel de la cultura en el desarrollo resiliente al clima. UCLG Committee on Culture. agenda21culture.net