El Govern aprova el primer paquet d’ajudes del 2021 al sector cultural

ACN Barcelona | 10  febrer 2021

Es destinen 14,2 MEUR als artistes, companyies i indústries culturals més afectades per les mesures contra la Covid-19. Les pèrdues del sector cultural per la pandèmia a Catalunya se situen en el 24%.

La Generalitat ha anunciat el primer paquet d’ajudes per al 2021 per pal·liar els efectes de la pandèmia en el sector cultural, especialment afectats per les restriccions. Concretament, la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha explicat que s’injectaran 23.765.000 euros al sector. Són ajudes de les quals se’n podran beneficiar treballadors, companyies i indústries que s’han vist afectades per les restriccions d’aforament. També  ha informat que les pèrdues del sector per la pandèmia a Catalunya assoleixen el 24%, per sota de la xifra europea, que s'ha situat en el 31%.

El sector més afectat és el de les arts escèniques i el cinema, que s'eleva fins al 70%. També ha destacat l'impacte en la cultura popular que, a la pràctica, no ha pogut desenvolupar la seva activitat des de fa quasi un any. Segons Ponsa, aquestes dades refermen la necessitat del Departament de mantenir uns ajuts indispensables i que, assegura, "no seran els únics de l'any".

En un comunicat, la Generalitat ha detallat que la partida pressupostària s’ha dividit en sis línies diferenciades. La primera, va destinada a la compensació d’aforaments a sales d’arts escèniques i musicals, amb una dotació de 7,8 milions. El secretari general de Cultura, Lluís Baulenas, ha explicat que tot i que les restriccions sanitàries obliguen a un 50 % de l’aforament en aquests espais, les sales necessiten d’un 66 % d’ocupació mínima per poder funcionar bé. A més, el confinament municipal les ha afectades especialment.

Un segon paquet d’ajudes es destinarà als professionals en actiu, amb 4,5 milions d’euros. S’hi podran acollir les persones que no rebin cap altra compensació de l’administració i les peticions es vehicularan a través del Departament de Treball.

Per als cinemes i sales de concerts que han hagut de tancar forçosament per les restriccions s’han creat dues línies més: una dotada amb quatre milions d’euros, i la segona amb 4,4 milions. Baulenas ha afirmat que l’objectiu és que “siguin capaços d’obrir” quan es reverteixi la situació sanitària.

També es posarà en marxa una línia d’ajudes de 2,2 milions d’euros per a companyies i artistes que hagin hagut de cancel·lar espectacles per causes mèdiques relacionades amb la covid-19.

Per últim, en aquest primer paquet, es destinaran 800.000 euros a despeses estructurals i de funcionament de la cultura popular. Algunes d’aquestes ajudes ja es poden demanar i, d’altres, s’obriran entre finals del mes de febrer i el mes de març.

Segons el Departament de Cultura, en el darrer trimestre del 2020 es van destinar 51,2 milions d’euros a ajuts nous, que va suposar un increment del 18 % en el pressupost i es van atendre més de 7.000 sol·licituds entre professionals, empreses i entitats.

Sessió informativa dimecres 10 de febrer de 2021

En la roda de premsa, la consellera ha reconegut que no han pogut trobar encara la "fórmula" perquè la cultura serveixi com a salconduit per a sobrepassar el confinaments perimetrals. "Seguim batallant per tenir el salconduit, creiem fermament que seria una bona fórmula per fer arribar a tot el territori la cultura en viu. En aquest moment no està resolt, però continua sent un cavall de batalla en el qual seguim compromesos a treballar"

L'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) va tornar a demanar aquest dimarts habilitar "amb urgència" el salconduit cultural per a garantir la supervivència del sector els pròxims mesos, de manera les entrades a un espectacle cultural siguin considerades salconduits per als desplaçaments entre municipis i que també permetin tornar al domicili passat el toc de queda.

L'associació avisava que sense aquesta possibilitat la majoria dels festivals, adaptats des de l'any passat a les recomanacions del Procicat, no es podran realitzar. Per al col·lectiu, el confinament comarcal "continua maltractant" la cultura i no permet l'accés a aquest bé essencial a bona part dels catalans.

Fa setmanes que ARC denuncia que el confinament municipal o comarcal sense excepció per a actes culturals, "bé essencial declarat", retalla els drets dels ciutadans que no poden accedir als actes culturals si no es fan a la seva comarca o la seva població, encara que estiguin "a molt pocs quilòmetres".

Els promotors han defensat que la indústria cultural i, concretament, la de la música en directe ha demostrat "per activa i per passiva" que no és un focus de contagis.

Més informació en aquest enllaç