La cultura del llibre i la indústria editorial a Europa: la diversitat com a repte
Stephanie Kurschus | Springer
Obra que analitza el concepte de cultura del llibre a Europa, tant des del punt de vista del sistema de valors que l’envolten (el llibre com a objecte de transmissió de coneixements, d’innovació, de tradició i de sentiment identitari), com des del punt de vista del mercat editorial. I des d’una doble perspectiva, la de les cultures, identitats i polítiques culturals estatals, d’una banda, i la d’una cultura del llibre europea amb unes característiques compartides que cal també preservar, de l’altra. L’autora estudia en profunditat les mesures de promoció del llibre com a instrument de balanç i equilibri per garantir la diversitat i pluralitat cultural i recomana a tots els agents involucrats en el foment del sector del llibre realitzar un esforç important per adaptar-se a la nova realitat digital. L’obra analitza la situació del llibre al conjunt de la Unió Europea, dels seus estats membres i de Suïssa.
«European book cultures: diversity as a challenge» obre amb una anàlisi del concepte ‘cultura del llibre’ on l’autora fa un repàs a la història, tradició i valors que envolten a aquest concepte, al paper que juga en la societat i als problemes i reptes als quals s’enfronta en aquests moments. Segons Kurschus, la cultura del llibre té una imatge i una connotació positiva a tot el continent, tot i que la revolució digital ha relegat a un segon terme la funció del llibre com a principal suport de magatzematge i transmissió d’informació i coneixement. El que per l’autora no és tan fàcilment reemplaçable per les tecnologies digitals és el complex sistema de valors que acompanya a la cultura del llibre, font fonamental d’identitat i diversitat que, segons Kurschus, cal preservar amb polítiques i mesures d’harmonització. Es per això que defensa, a més d’unes polítiques culturals estatals adients, un mercat únic europeu i mesures legislatives comunes que fomentin la internacionalització del sector i, que a la vegada, respectin les particularitats de les diverses cultures.
Així, l’obra continua amb un apartat on s’estudia el marc legal i els tractats internacionals que regulen el/els mercat/s del llibre europeus i esbossa els trets, problemes, canvis i tendències que el caracteritzen. Seguidament, es presenta una bateria d’indicadors per a l’anàlisi de la cultura del llibre tan a escala europea com estatal. Aquests indicadors contemplen el nivell educatiu de la població, hàbits de lectura, ús de mitjans digitals, ús de les xarxes de biblioteques, anàlisi del paper del llibre i la literatura a la societat, dades del mercat (nombre d’editors, distribuïdors, llibreries) i mesures per a la promoció del llibre (pressupostos públics per al foment del llibre, mesures fiscals, premis literaris, ajudes a escriptors, editors, distribuïdors, etc.). Finalment es presenta un estudi de la cultura del llibre per clústers o agrupacions de països. L’autora remarca com a tendència preocupant la gran concentració de l’edició i la distribució sota grans grups de comunicació i grans cadenes de distribució i vendes com Amazon. Kurschus veu convenient i justificades les mesures específiques de les polítiques estatals i europees per contrarestar aquesta concentració i preservar una major diversitat i pluralitat de continguts culturals.
L’apartat següent analitza les mesures de promoció del llibre com a instrument de balanç i harmonització contra els desequilibris i com a element de preservació de la diversitat cultural. Així, l’autora examina les possibilitats dels principals instruments de promoció del llibre com són les polítiques en matèria d’edició i promoció de la lectura, mesures legislatives, mecanismes de regulació dels mercats, ajudes a la creació, a la publicació, a la distribució i a la incentivació del consum. I aborden també els problemes d’opacitat i ineficiència que acompanyen a aquestes mesures. El llibre acaba amb un capítol que reflexiona sobre el futur de la cultura del llibre en la cultura digital.
Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació
Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris
- blog de Interacció
- 1706 lectures