Canvis per a la sostenibilitat, la digitalització i la cooltura

El novembre passat al Facebook d’Interacció vam obrir camins a la sostenibilitat amb articles que obren un debat sobre el lloc que el fenomen cultural podria ocupar en el canvi que la civilització demana davant la crisi climàtica. Com són també les dinàmiques de canvi en el sistema cultural, i com el pessimisme i l'optimisme hi juguen en contra o a favor. Un canvi cultural que pot ser proper, tot i que aquest article de Youssef Sultan, director del Centre Cívic Trinitat Vella, ens adverteix sobre el terme de proximitat a l'article que anomena ‘Cooltura o cultura’: "La cultura de proximitat, un terme que a poc a poc va guanyant espai públic però que massa vegades és només una etiqueta que no respon a la realitat." 

A 'La cultura s’enamora del big data', se'ns posa davant la pantalla i veiem que la covid-19 posa a l’abast d’espectacles, artistes i promotors les virtuts de la tecnología en un sector que en bona part encara ha d’abordar la digitalització. Precisament, aquesta digitalització és la que es posa com a objectiu a partir de tres estudis que s'han presentat recentment sobre la necessitat dels perfils digitals dels professionals dels museus per saber quines han o haurien de ser aquestes competències.

Per donar-li una volta més, al so de la música a internet, l’article 'The Hidden Costs of Streaming Music' adverteix que la naturalesa aparentment sense problemes de la música en línia té altres costos sovint ocults o ignorats. D’altra banda, ens trobem amb optimisme les biblioteques com la vacuna que afavoreix la propagació del coneixement, l'accés a la informació de qualitat, l'accés tecnològic i l'entreteniment cultural, amb un article amb més de 50 iniciatives dutes a terme per les biblioteques durant i després del confinament.

 

Si us en vau perdre algun, ara és bon moment per llegir els articles seleccionats, aquí els teniu:


 


ꟷꟷ  Caune, Jean. (2020, 16  setembre ). "Le siècle vert"  : un nouveau paradigme pour la culture ?. The Conversation. 

https://theconversation.com/le-siecle-vert-un-nouveau-paradigme-pour-la-culture-134850
 
 
"La nature serait ce qui ne dépend pas de nous, alors que l’acception la plus générale de la culture, celle de l’anthropologie, fait de cette dernière une totalité où entrent les usages des biens de consommation, les chartes des groupements sociaux, les idées et les arts, les croyances et les coutumes, etc."


 

ꟷꟷ  Márquez, David. (2020,  6 octubre). El vórtice del cambio culturalZeitgeist. 

https://etilem.wordpress.com/2020/10/06/el-vortice-del-cambio-cultural/
 

"Muchos son los intentos de pedir la intervención de los que detentan y ejercen el poder, y supongo que se referirán a los políticos y los gestores públicos, para que hagan algo con el fin de contrarestar el movimiento vertiginoso y caótico de ese vórtice del cambio cultural. Y aunque sea comprensible que se interpele a esa protección, esta iniciativa, esta vez, corre el riesgo de ser tan inútil como lo es lanzar un puñado de páginas manuscritas a modo de conjuro contra el viento de un huracán. Nuestro momento VUCA es real y hay que adaptarse a él."
 


 

ꟷꟷ  Raffin, Fabrice. (2020,  14 setembre ). Culture : quand le sublime côtoie la terreur The Conversation. 

https://theconversation.com/culture-quand-le-sublime-cotoie-la-terreur-1...
 

“Approcher le danger, le maléfice voire la perversité et la mort sans véritable risque, en pouvant s’en extraire à tout instant, telles sont les perspectives émotionnelles qui se rapportent au côté obscur de la culture.”
 


 

ꟷꟷ  Sultan, Youssef. (2020,  3 novembre). Cooltura o cultura. Associació Catalana d'Empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura (ACELLEC). 

https://acellec.cat/noticia.php?id=586
 

"El significat profund de les paraules queda tot sovint camuflat sota les aparences i els aparadors. És el cas de la cultura de proximitat, un terme que a poc a poc va guanyant espai públic però que massa vegades és només una etiqueta que no respon a la realitat. Youssef Sultan, director del Centre Cívic de Trinitat Vella i que forma part de l'equip de l'empresa Iniciatives i Programes, grata en el significat de la cultura de proximitat i la posa a prova en el seu entorn de treball habitual. És en l'actual context de dificultats que la cultura ha de ser més pròxima que mai. Però de veritat.”


 


 ꟷꟷ  Redacció (2020, novembre 20). La cultura s’enamora del ‘big data’MetaData. 

https://www.metadata.cat/noticia/579/cultura-big-data-womanlidertic
 

"La covid-19 posa a l’abast d’espectacles, artistes i promotors les virtuts de la tecnologia en un sector que ha d’abordar la digitalització. [...] El 70% de les connexions a internet tenen a veure amb la cerca de contingut cultural"
 


 

ꟷꟷ  Departament de Cultura (2020, 18 novembre). Avançar en la digitalització en els museus és saber-ne més. Cultura.gencat.cat. 

https://cultura.gencat.cat/ca/detall/Noticies/La-digitalitzacio-als-muse...
 
 

"La transformació digital afecta totes les àrees el museu. A la vegada, permet expandir-lo portes enfora, aportant nous recursos i activitats, i incrementant la comunicació i la relació amb el seu entorn.

Arrel de la situació provocada per la Covid-19 i sobretot durant el període de confinament, aquesta expansió s’ha fet molt més visible gràcies a les col·leccions en línia, les visites virtuals i altres serveis digitals que els museus han desenvolupat a través dels diversos canals disponibles. Però també s’ha fet més evident que cal que les institucions museístiques avancin en el camp de la digitalització. El primer pas és que els professionals millorin les seves competències digitals."
 

Martin Parr / Magnum


 

ꟷꟷ  Ross, Alex (2020,  23 setembre).  The Hidden Costs of Streaming MusicThe New Yorker

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-hidden-costs-of-streaming-music
 

“The ostensibly frictionless nature of online listening has other hidden or overlooked costs. Exploitative regimes of labor enable the production of smartphone and computer components.”


 


ꟷꟷ  Marquina, Julián (2020,  24 novembre). Bibliotecas como vacuna social. Más de 50 geniales acciones llevadas a cabo por las bibliotecas durante y tras el confinamiento 

https://www.julianmarquina.es/bibliotecas-como-vacuna-social-geniales-ac...
 

“Las bibliotecas han reforzado y aumentado su marca y puesto de confianza durante el confinamiento. Bibliotecas que están junto a las personas a través de la conexión y conversación por medio de cualquier canal no presencial. Porque cerrar las puertas físicas de las bibliotecas no ha impedido que estas accedan a las casas de las personas confinadas. Porque las bibliotecas son la vacuna que favorece la propagación del conocimiento, el acceso informativo de calidad, el acceso tecnológico y el entretenimiento cultural.”


 

    ****