Seducció digital a les sales. 'Art Museum Digital Impact'
Cleveland in Museum of Art (CMA)
Molts equipaments museístics i culturals es troben immersos des de fa temps en una cursa constant per seguir sent rellevants en un món dominat per les novetats digitals i la creixent demanda de les audiències de viure experiències que, per anar bé, han de ser cada vegada més sorprenents i superar-se l’una rere l’altra.
Enmig d’aquest dinamisme continu, el Museu d’Art de Cleveland ha dissenyat l’ARTLENS Gallery, una galeria interactiva adreçada a visitants de totes les edats que, entre altres coses, ofereix l’oportunitat d’explorar virtualment i de ben a prop les obres d’art del museu, i de crear les seves pròpies composicions digitals.
Studio Play | The Cleveland Museum of Art
La pregunta que van fer-se tan sols uns mesos després d’haver inaugurat aquest nou espai, però, va ser: com podem saber que aquest element interactiu i digital contribueix efectivament a millorar l’experiència del visitant a la resta d’instal·lacions del museu, a més d’ajudar-lo a apreciar i a veure amb bons ulls les obres d’art que s’hi exposen?
Gràcies als resultats de l'estudi 'Art Museums and Technology Developing New Metrics to Measure Visitor Engagement' (Bolander et al., 2019) realitzat al llarg de dos anys i pel qual es van entrevistar 438 visitants escollits a l’atzar abans i després de l’entrada al museu, tal i com explica aquest article d’artnetnews, l’equip del museu va poder constatar que, d’entre el 36% de visitants que van accedir a l’ARTLENS Gallery (molts d’ells de la generació millennial), la gran majoria havia experimentat sensacions positives: sentint més interès per la col·lecció permanent del museu, sentint-se encoratjats a fixar-se en els detalls de les obres artístiques i, en definitiva, tenint la sensació que la seva visita al museu havia millorat gràcies a la incorporació d’aquest nou espai.
Certament, un dels objectius que el museu busca assolir mitjançant l’ARTLENS Gallery és el d’augmentar l’afluència de públics. Però no només això, ja que l’entrada al museu és gratuïta i això contribueix a la freqüentació de visites. El que realment es vol és millorar l’experiència del públic al museu (al seu propi i als altres), augmentat la seva confiança i ajudant-los a descobrir que no cal ser experts en cap matèria per gaudir de les obres i els continguts. Per tant, el Museu d’Art de Cleveland tampoc aspira, ni molt menys, a aconseguir més reputació que altres museus. En paraules de Jane Alexander, cap de l’oficina digital del museu:
No estem competint amb altres museus. Estem competint amb Netflix.
Prova d’això és la guia que ha elaborat l’Oficina de Recerca i Informació del museu sobre com mesurar l’eficàcia dels programes digitals dels museus d’art: 'Art Museum Digital Impact. Evaluation Toolkit'. Un manual que neix a partir del desig del Museu d’Art de Cleveland que altres institucions puguin treure profit de la seva experiència, adaptant-la a les seves pròpies circumstàncies. Així doncs, la guia no vol mostrar un mètode únic i infal·lible, sinó que vol servir com a referència i punt de partida, fet que la fa extrapolable a altres àmbits, museus d’altres tipologies i fins i tot altres equipaments culturals.
Tot responent a algunes de les qüestions que el museu va plantejar-se quan va realitzar l’estudi d’impacte de l’ARTLENS Gallery, el manual explica la importància que té conèixer la franja d’edat del visitant, la freqüència amb la qual visita el museu i si té o no coneixements previs d’art, entre moltes altres qüestions.
The Art Museum Digital Impact Evaluation Toolkit (AMDIET)
El manual no obvia les flaqueses de l’estudi i posa de manifest els seus límits, que es troben en la impossibilitat de poder analitzar canvis de patrons, comportaments i percepcions dels mateixos visitants de l’ARTLENS Gallery en experiències futures similars. Per aquest motiu, tant l’estudi com el manual que se n’ha derivat es conceben com un document obert a ser objecte de millores que contribueixin a entendre amb més profunditat la relació dels visitants amb els museus d’art i espais artístics i/o culturals que consten d’elements digitals interactius.
Per conèixer quins son els motius que justifiquen totes les preguntes proposades per les enquestes prèvies i posteriors a la visita, així com la manera considerada més adient de redactar-les (per evitar confusions entre els enquestats), llegiu el manual complet:
Podeu consultar i descarregar-vos els documents:
Art Museum Digital Impact. Evaluation Toolkit (2018). Cleveland Museum of Art clevelandart.org
Bolander, E., Ridenour, H. i Quimby, C. (2019). Art Museums and Technology Developing New Metrics to Measure Visitor Engagement. Cleveland Museum of Art clevelandart.org
_____________________________________________________________________
- blog de Interacció
- 3240 lectures