Tenir coneixement de la recerca artística
Gerard Vilar | Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, Núm. 43, 2018
Quin és el valor cognitiu de les arts? Preneu llapis i paper!
Generalment s’hi associen diferents formes d’emotivismes, formalismes i sentimentalismes a les obres d’art, però què n’aprenem realment o què podem arribar a aprendre de les arts, sobretot quan les obres tenen un bon coixí de recerca?
En aquest article s’hi distingeixen cinc conceptes diferents sobre la recerca artística:
1. Recerca i producció: Recerca per a l’art; és a dir, per a la producció d’art.
2. L’artista com a investigador social: Recerca en temes socials, històrics o antropològics, que va en paral·lel a la recerca en les ciències socials i les humanitats.
3. Els comissaris en tant que investigadors: Una mena de recerca curatorial.
4. Recerca i pertorbacions de la raó: Recerca artística a través de l’art o dins de l’art, com a producció de pertorbacions de coneixement i de sensibilitat.
5. La recerca com a exploració del Gran Exterior: Eminentment filosòfic i fa referència a la consideració de l’obra d’art com un dispositiu per a la aparició del que no es pensa o es diu i que aspira a crear noves maneres de pensar, a produir un lloc per a allò que encara no ha estat pensat o dit.
Foto: Ariadna Miquel | MACBA
L’art és massa important per ser dissolt en una pràctica pseudocientífica sota l’incomprès eslògan de «recerca artística».
A través de l’Art podem mirar de trobar-nos reflectits i entendre’ns millor per prendre consciència. El valor de l’art avui és mostrar la diversitat de visions, fomentar l’esperit crític, comunicar i sensibilitzar. La vessant estètica, d’altra banda, li confereix un aspecte filosòfic, que en fomenta el pensament i li confereix sentit a l’art. Al cap i a la fi, per la vía que sigui, l'aprnentatge depèn de la mirada de cada u.
PDF Produeix la recerca artística coneixement? Una quíntuple distinció.
PDF Does Artistic Research Produce Knowledge? A Five-Fold Distinction.
Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris
- blog de Interacció
- 1467 lectures