Mapa global de les Indústries culturals i creatives

CISAC, UNESCO | Centro de Estudios EY

Amb l’objectiu de mostrar el pes i influència que generen les industries culturals i creatives (ICC) en les economies desenvolupades i emergents, aquest estudi recull de forma detallada l’impacte econòmic i social de les ICC, com a catalitzadores del desenvolupament i creixement econòmic mundial.

Amb un total d’onze sectors analitzats (publicitat, arquitectura, literatura, videojocs, música, cinema, diaris i revistes, arts escèniques, ràdio, televisió, arts visuals) i les cinc grans regions mundials (Àsia-Pacífic, Europa, Nord-Amèrica, Amèrica Llatina, Àfrica i Orient Mitjà), a continuació es detallen les dades més rellevants:

En còmputs globals, l’informe recull que en 2013 els ingressos generats pel sector cultural van ser superiors als 2,25 bilions de dòlars un 3% del PIB mundial i van proporcionar prop de 30 milions de llocs de treball (l'1% de la població activa mundial). Tal i com s’assenyala, els ingressos de les ICC van superar als dels serveis de telecomunicacions (1,57 bilions de dòlars) i donen feina a més gent que la indústria automobilística d'Europa, Japó i els Estats Units junts (25 milions).

Per sectors, els que més retribució van obtenir van ser la televisió, amb 477.000 milions de dòlars; les arts visuals, amb 391.000 milions de dòlars; i els diaris i revistes amb 354.000 milions de dòlars.

Pel que fa a la ocupació registrada, segons les àrees d'activitat, les arts visuals són les més llocs de treball ofereixen amb un total de 6,7 milions de persones; seguit del sector musical, amb 3,98 milions i el sector editorial, amb 3,67 milions de persones.

Per regions, Europa ocupa la segona posició del mercat mundial, per darrera d’Àsia-Pacífic. L’any 2013 els ingressos generats pel sector cultural van ser 709.000 milions de dòlars (un 3% del PIB), el que representa el 32% del total mundial, i 7,7 milions de llocs de treball.

Els sectors que destaquen són el publicitari, televisiu i de les arts visuals, aconseguint 143.700 milions de dòlars, 129.200 milions de dòlars i 121.500 milions de dòlars, respectivament. Per la seva banda, els que més ocupació van generar ser el sector de la música, creant 1,29 milions de llocs de treball; les arts escèniques, 1,18 milions; i la publicitat, amb poc més d’ 1 milió de llocs de treball.

Dins de l'escenari europeu, l'estudi destaca França i el Regne Unit entre el països líders del sector de les ICC. Un dels sectors més forts del mercat francès és el sector del llibre, que compta amb un sòlid desenvolupament: el nombre de traduccions del francès ha augmentat constantment des de 2009, i va representar el 17,3% dels títols produïts el 2012. En el cas del Regne Unit, destaca la importància de la seva indústria de videojocs. Segons s'extreu de l'informe, el 2014 el mercat de jocs va créixer un 7,5% fins arribar als 4.000 milions de dòlars i més de 1.900 empreses dedicades al sector.

En clau estatal espanyola, l’informe assenyala els casos del Bilbao i Barcelona com les ciutats més atractives per al turisme cultural. En el cas de Bilbao, i gràcies a la construcció del Museu Guggenheim, la ciutat es va revitalitzar i es van crear més de 1.000 llocs de treball a temps complert. La millora del seu atractiu es constata també en l’augment de visites turístiques, que s'ha multiplicat per vuit des d’aleshores. Per la seva banda, Barcelona se situa dins del rànquing mundial Global Talent in global cities 2015, considerada la desena ciutat internacional més atractiva per als turistes culturals.

Entre els reptes de la industria cultural, l’informe posa especial èmfasi en garantir que tant els creadors com les indústries creatives reben una remuneració justa per l'explotació de les seves obres. S’estima que les vendes de material pirata de les ICC en els països emergents van ascendir el 2013 als 33.000 milions de dòlars i van proporcionar 1,2 milions de llocs de treball. És en aquest sentit que s’insta als representants polítics a una millora dels marcs jurídics, que protegeixin els drets d’autor dels creadors, així com una millora en la transferència del valor en l’economia digital.


 

PDF Cultural Times. The first global map of cultural and creative industries


 


Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris