El mercat de les indústries culturals i creatives a Europa
Ernst & Young ׀ Agrupació Europea de Societats d’Autors i Compositors (Gesac)
Segons aquest estudi, les Indústries Culturals i Creatives (ICC) han demostrat una extraordinària resistència a la crisi econòmica. El sector, que dona feina a cinc vegades més persones (7,1 milions de llocs de treball) que el sector de les telecomunicacions (1,2 milions de llocs de treball) presenta, segons els autors, una clara tendència de creixement gràcies al seu paper precursor en la innovació digital. Amb un volum de 535.900 milions d’euros i 7,1 milions de llocs de feina (el 19,1% de treballadors tenen menys de 30 anys), la cultura i la creació representen el 3,3% de la població activa de la Unió Europea.
L’estudi posa de manifest la contribució clau de les indústries culturals i creatives a l’economia europea. Es tracta del primer estudi d’aquestes característiques que analitza de manera tan exhaustiva els mercats culturals i creatius europeus. S’hi han estudiat onze sectors: llibres, diaris i revistes, música, arts escèniques, televisió, ràdio, cinema, jocs i videojocs, arts plàstiques, arquitectura i publicitat. Dins d’aquests sectors, les arts escèniques, les arts visuals i la música són els sectors que creen més llocs de treball (en total sumen més de 3,5 milions). Pel que fa al volum de negoci, segons dades de 2012, les arts visuals van generar 127.000 milions d’euros, la publicitat 93.000 milions d’euros i la televisió 90 milions d’euros.
L’estudi demostra també que les ICC estan plenament consolidades en l’economia digital, que han superat el desafiament dels nous suports multimèdia, la creixent utilització de les aplicacions multiplataforma i que s’han erigit en motor d’innovació i creativitat. Segons l’informe, entre 2001 i 2011 els ingressos digitals han impulsat el creixement del sector creatiu, han sumat 30.000 milions d’euros i han generat una tendència que va transformar molts models de negoci del sector. Els autors recorden que Europa Occidental té la segona concentració de telèfons intel·ligents del món, que el 70% del temps que passa un europeu amb la seva tauleta és per consumir productes culturals i que la meitat del temps d’ús d’aquests telèfons es dedica a escoltar música, a llegir o a jugar amb videojocs.
Segons l’informe, els sectors creatius són pioners en la introducció de consumidors en els nous models de negoci de l’era digital i ha obert el camí a d’altres sectors que estan immersos en el desenvolupament dels seus serveis en línia. En aquest sentit, s’hi indica que el 35% dels europeus compra llibres digitals, que el consum de vídeo a la carta s’ha multiplicat per cinc entre 2008 i 2012, que el sector dels videojocs preveu un creixement del 9% entre 2012 i 2015, que el sector editorial europeu és el més gran del món, que l’artístic lidera les vendes d’obres i que set museus europeus són dels més visitats del món, amb el consegüent foment del turisme i de l’economia local. Per tal de consolidar aquesta presència digital, la GESAC considera que la col·laboració entre sectors és una de les grans oportunitats de la revolució digital. I que cal potenciar les pymes i mantenir un sistema de propietat intel·lectual que incentivi la creativitat i garanteixi la rendibilitat de la inversió, a la vegada que equilibri la transferència de valor que avui beneficia fonamentalment als intermediaris en línia.
PDF Creating Growth - Measuring Culture and Creative Markets in EU
Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris
- blog de Interacció
- 2661 lectures