Firar-se la ciència

Aprendre ciència pot ser una experiència ben divertida. A l’entrada del passat 6 d’abril us parlàvem de la pàgina web surtderecercapercatalunya.cat, que agrupa aquelles opcions d’oci del territori que cerquen acostar la ciència a la població. En una línia semblant, la Fundación Espanyola de Ciencia y Tecnología (FECYT) ha preparat el 'Libro Verde de las Ferias de Ciencia'.

El concepte “fira de ciència” probablement ens recordarà moments de moltes sèries americanes. I és que aquesta mena de certàmens són originaris dels Estats Units. Neixen als anys 50 i es popularitzen arran de la cursa espacial de la Guerra Freda. Avui en dia, esdeveniments com el Discovery Education 3M Young Scientist Challenge mobilitzen centenars d’estudiants i centres educatius. Aquesta tradició americana a l’Estat espanyol es va impregnar de la filosofia de les fires tradicionals, en què la relació entre comerciants i visitants és molt propera i el públic pot experimentar amb els productes abans de decidir adquirir-los. en l'àmbit estatal com en el nacional destaquen el Día de la Ciencia en la Calle (A Coruña), la Feria de la Ciencia (Granada), l’Exporecerca Jove (Barcelona), 'Ciència entre tots' (Girona) o el Madrid es Ciencia (Madrid).

Les fires científiques acostumen a tenir una sèrie d’elements comuns. Són uns espais de trobada en què els alumnes de primària o secundària mostren els seus projectes científics al públic. A partir d’un treball previ d’investigació, els estudiants es formulen una pregunta de la qual en deriva un projecte experimental. D’aquest procés de recerca en sorgeix un material expositiu interactiu que els alumnes comparteixen amb els visitants. Així, les fires permeten treure la ciència i la tecnologia de l’aula i acostar-la al gran públic.

El Libro Verde no només ens explica l’origen i les característiques comunes d’aquest tipus d’esdeveniments científics sinó que vol exercir de manual. En conseqüència, detalla tots aquells aspectes que cal tenir en compte a l’hora d’organitzar una fira de ciència, des dels objectius pedagògics a la comunicació, el finançament, l’avaluació de l’impacte o les qüestions logístiques.

Però sobretot, el potencial del document rau en la reivindació de les fires de ciència com a instruments pedagògics transformadors. I és que aquesta mena de certàmens, a part de desenvolupar l’esperit crític de la ciutadania i incrementar la cultura científica de tota la comunitat, permeten innovar la manera d’ensenyar i aprendre ciència, ja que proposen una nova relació entre estudiant i docent i parteixen de l’aprenentatge per projectes, amb el qual s’adquireixen les competències bàsiques.


Per a més informació, podeu consultar el document:


HTML   Libro Verde de las Ferias de Ciencia

PDF     Libro Verde de las Ferias de Ciencia


Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris