Informe sobre comerç internacional de béns i serveis culturals

Institut d’Estadística de la Unesco

Informe que analitza el comerç internacional de béns culturals en el període 2004-2013 i avalua l’impacte de la crisi econòmica global en el sector de les indústries culturals. Descriu també metodologies innovadores en l’anàlisi i recollida de dades estadístiques per millorar la fiabilitat de les dades. Segons l’informe, malgrat la davallada econòmica de 2008, les exportacions de béns culturals s’han duplicat l’última dècada i han assolit la xifra de 213 milions $USA el 2013.

Segons les dades, la Xina és el principal exportador de béns i serveis culturals amb un creixement espectacular del 573% durant aquesta dècada (10,5 M$ el 2004 / 60 M$ el 2013). Seguit de lluny pels Estats Units (16 M$ el 2004 / 28 M$ el 2013). Guanyen terreny com a exportadors de productes culturals països amb economies emergents com Turquia, Índia o Tailàndia que se situen entre els deu primers. En canvi, en matèria d’importació, els Estats Units mantenen el lideratge. I països amb economies desenvolupades com Regne Unit, França o Itàlia encara que perden terreny com a exportadors, es mantenen entre els deu primers països importadors. Espanya ha mantingut el seu nivell d’exportacions (2,14 M$ el 2004 / 2,03 M$ el 2013) i ha experimentat un lleuger descens en matèria d’importacions (2,5 M$ el 2004 / 1,9M el 2013).

Els béns culturals més exportats són les joies d’or (101 M$ el 2013) amb un creixement del 271% aquesta última dècada. Seguit de les escultures i estàtues (19 M$) i un augment del 180%, les pintures (16.5 M$, + 80%) i l’artesania (13.7 M$, +57%). La Xina, Estats Units i Regne Unit són els principals exportadors d’escultura i pintura, segueixen l’Índia, Vietnam i Indonèsia. En canvi, el comerç de música, cinema i premsa en format físic experimenta un fort retrocés perquè la seva venda i consum s’ha desplaçat cap a plataformes digitals i serveis en línia.

Així, el comerç de música enregistrada s’ha reduït un 27% entre 2004 i 2013 i el de pel·lícules un 88% durant el mateix període. Malgrat aquest retrocés, el comerç de productes audiovisuals ha guanyat terreny per l’augment d’exportacions de videojocs un 140%. Les exportacions de llibres han augmentat també un 20% tot i la desacceleració del comerç de productes impresos que sí ha afectat a les exportacions de diaris i revistes que han disminuït un 9%.

L’informe destaca l’impacte positiu del comerç de béns culturals en la creació de llocs de treball i en el dinamisme de les economies locals i regionals. I assenyala que el principal repte ara és l’obtenció de dades fiables sobre el flux de béns culturals en l’actual context digital. Així com fomentar la cooperació entre organitzacions internacionals per a la promoció i millora de les estadístiques de cara a obtenir una millor comprensió de la contribució real del comerç cultural a l’economia global.


 

PDF The globalisation of cultural trade: a shift in consumption: international flows of cultural goods and services 2004-2013


 

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris