L'Era de la degradació de l'art : poder i política cultural a Catalunya

Arran de la seva participació en la Comissió de Cultura de l’Acampada BCN del 15M, Jorge Luis Marzo expert en les relacions entre art i política, va publicar a la xarxa l'article «L'era de la degradació de l'art i de la política cultural a Catalunya», que va suscitar certa polèmica en el món artístic i cultural català.

Recentment  s’ha publicat en format llibre sota el títol  «L’era de la degradació de l’art. Poder i política cultural a Catalunya». El text proposa un repàs dels models de cultura que han governat a Catalunya des de la Transició fins al present, per acabar plantejant algunes qüestions clau sobre el futur de la cultura enmig de la recessió de coneixement generada per la crisi.

«(...) És paradigmàtic que les transformacions jurídiques i legislatives que s’estan duent a terme en àmbits com l’educació, la sanitat, els programes socials, etc., vinguin justificades “conjunturalment” –la crisi – a l’espera de poder tornar a la “normalitat” un cop torni la tranquil·litat financera (cosa que poca gent es creu). En canvi, els radicals girs d’orientació radicals que es proposen per a la cultura (i especialment en l’art contemporani) vénen acompanyats d’un discurs definidor de quines han de ser, a partir d’ara i en el futur, les noves regles del joc. O sigui, que no hi haurà marxa enrere.» p.16

L’era de la degradació de l’art i de la política cultural a Catalunya

Sumari:

1- Introducció
2- De la idea de cultura que deriva de la transició
Conflicte i cultura
El fracàs social del motor cultural
El mite de la societat civil
3- De l’imaginari noucentista de la burgesia catalana
Ciutat i cultura
El Noucentisme: de quina estètica estem parlant?
El recel envers l’art contemporani
4- Del paradigma neoliberal de la competència
Subvenció versus inversió
Art i indústria cultural (o per què el disseny guanyà la partida a l’art)