El 2n Fòrum de les Arts a l'Educació reivindica novament la importància de la presència de les arts en el sistema educatiu


Amb el lema ‘El planejament nacional o la universalització del dret a la cultura, l’edició d’enguany ha comptat amb la presència de més de 400 professionals, tant dels sectors de l’educació i de la cultura com de l’àmbit institucional. L'òrgan coordinador del Fòrum de les Arts a l'Educació és el Consell Rector constituït per una trentena de professionals de catorze institucions de la cultura i l’educació de Catalunya, entre elles la Diputació de Barcelona.
 

El passat 30 d’octubre va tenir lloc el 2n Fòrum de les Arts a l’Educació, que responia així al compromís adquirit pel CoNCA al 1r Fòrum de propiciar una trobada biennal entre la comunitat educativa i cultural i treballar conjuntament en la cruïlla de les arts i l’educació. 

Hi van assistir prop de 400 professionals vinculats a la comunitat educativa, cultural i artística del país. En aquesta edició s'ha fet un balanç sobre l’estat de les recomanacions i els compromisos expressats a la Carta de les Arts a l’Educació i experts de França i Portugal van compartit els seus models educatius, en què la cultura i l’art tenen un paper rellevant. També s’ha destacat la creació de la web Cultura i Educació, que pretén ser un banc d’informació i de recursos útil per als centres educatius, docents i artistes que treballen en la incorporació de les arts a l’educació.
 
 

2n Fòrum de les Arts a l’Educació al Campus Ciutadella (UPF)
 
 

A la tarda, els assistents, dividits en grups de treball, van reflexionar i debatre sobre els criteris que poden fonamentar un futur Pla Nacional de la Cultura i de les Arts que implicaria totes les administracions.  Els sis grups de treball i els temes que van tractar són els següents: el desplegament territorial de les escoles locals d’art, coordinat per Ester Bonal, professora de música i directora de Xamfrà; els equipaments culturals i aliances educatives, coordinat per Susana Arias, cap de Mediació del CCCB; la formació de formadors en educació artística, coordinat per Senén Roy, responsable del programa de mediació cultural de Roca Umbert. Fàbrica de les Arts; la formació inicial i superior de mestres i professorat en educació artística, coordinat per Dimas Fàbregas, assessor en processos de transformació educativa a partir dels llenguatges artístics; els programes públics d’innovació educativa a través de les arts, coordinat per Lluís Vallvé, mestre d’educació visual i plàstica, i els projectes artístics educatius del sector privat i associatiu, coordinat per Mireia Tresserras, cofundadora d’’educArt.

Els participants dels grups de reflexió van definir com a punt principal, pel desenvolupament d’un pla nacional, la modificació del sistema educatiu per tal que contempli, en el seu nucli, el dret ciutadà a l’educació en les arts. Aquest canvi de model, impulsat per les institucions públiques, s’ha de recolzar en el vincle entre els centres educatius i els artistes i ha de comptar amb la col·laboració de les administracions locals. Finalment, es va destacar la importància d’actualitzar la formació de mestres i professors per tal que les arts en formin una part fonamental. 

A la cloenda la presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella es va comprometre a recollir totes les aportacions fetes pels grups de treball en un document d’Orientacions del Segon Fòrum –de pròxima publicació- que alimenti les actuacions de les administracions i altres agents implicats per tal de fonamentar un futur Pla Nacional de les Arts a l’Educació.

         
 
 

Més informació
 
 

Les sessions plenàries les podeu veure a través del Canal de YouTube del CoNCA

També trobareu més nformació relativa al 2n Fòrum de les Arts a l’Educació a les difertents cròniques publicades als mitjans digitals i al web del CoNCA:

Arts, escola i societat: “Com eixamplar l'horitzó cultural de cadascú?” article de Bernat Ferrer a Diari de l'Educació | Dijous 7 de novembre de 2024

Cap a un Pla Nacional de les Arts a l’Educació article de Jaume Forés Juliana a Nuvol | Dilluns, 11 de novembre de 2024
 

Finalment, si voleu més informació, així com trobar els vídeos i imatges de les sessions plenàries del 1r Fòrum de les Arts a l'Educació, celebrat el març de 2022, la Carta de les Arts a l’Educació, o els compromisos adquirits per les administracions, ho podeu trobar aquí.

   
 
 



 _____________________________________________________________________________________________________________


 

         

1 comentari

Interacció


David Bueno: “Les arts haurien de ser la tija central dels aprenentatges”
 

Quan aprenem qualsevol cosa, el nostre cervell fa noves connexions. Si en aquest aprenentatge impliquem també la creativitat, l’emoció i els sentits, tot el procés s’enriqueix.
 

Entrevista a David Bueno feta per la Carmen Giró al Blog del Diari de l'Educació el12 de setembre de 2024
 

Si vols llegir l’entrevista sencera clica aquí 
 

"A educació infantil, i fins mitjans de primària, les arts haurien de ser la tija central dels aprenentatges, perquè és el que dona més plasticitat, el que permet conèixer-te a tu mateix, integrar els sentits. No és que no s’hagin de fer mates o llengües, però s’haurien de treballar a partir de les arts. I després, lògicament, cal reequilibrar-ho, perquè els aprenentatges es fan més complexos, més difícils, però si ja tens una base sòlida de plasticitat, de coneixença del teu propi cos, de sensorialitat, ja no cal que la segueixis treballant perquè ja la tens."

       


 
 

 Bona lectura