Com funciona el micromecenatge a Europa?

Isabelle de Voldere i Kleitia Zeqo | Comissió Europea – Direcció General d’Educació i Cultura

L’estudi analitza al voltant de 75.000 campanyes de micromecenatge del sector cultural realitzades a països membres de la UE des de l’any 2013 amb l’objectiu de capçar com s’utilitza aquesta eina. Conclou que no només es tracta d’una eina de finançament, sinó que té més avantatges.

Segons les dades de «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture», la meitat de les campanyes són exitoses i aconsegueixen la fita marcada. Les tipologies de crowdfunding més utilitzades són les que funcionen mitjançant recompenses i en segon lloc amb el sistema de donació. Més enllà d’aconseguir finançar un projecte, l’estudi qualitatiu (mitjançant enquestes) confirma que també se’n deriven altres externalitats positives com: desenvolupament de públics, consolidació de l’estratègia interna i foment de competències, reforçament de la comunitat, recerca de mercat i protagonisme a la comunicació i el màrqueting. Alhora és una eina que s’ha convertit en objecte de polítiques públiques, sobretot per emfatitzar les col·laboracions econòmiques entre el crowdfunding i el finançament públic o privat, l’anomenat ‘matchfunding’. Tot i això, encara es tracta d’una figura que es troba en una etapa primerenca d’aplicació, especialment degut a la fragmentació i asimetries d’informació que en dificulten el seu aprofitament.

Desprès de la recerca de casos per a caracteritzar el sistema europeu de desenvolupament d’aquesta eina de finançament, es donen recomanacions en cinc àrees per a poder implementar les polítiques públiques en els diferents nivells territorials:

  • Sensibilització, centrada en la informació i la difusió entorn l’eina.
  • Reforçament de la confiança, fent més transparents els processos i generant un sistema de deducció de taxes.​​
  • Desenvolupament de competències, amb creació de materials i accés a ajudes a formació com beques, couching, incubadores...​
  • Enfortiment d’eines de matchfunding, explorant les possibilitats de col·laboració i facilitant la interacció dels agents.
  • Connexió de comunitats internacionals de finançament, estimulant el diàleg entre les plataformes ara fragmentades i reformant el marc regulador.
 

PDF «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture»

HTTP «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture»  

 

Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris.