Isabelle de Voldere i Kleitia Zeqo | Comissió Europea – Direcció General d’Educació i Cultura [2]
L’estudi analitza al voltant de 75.000 campanyes de micromecenatge del sector cultural realitzades a països membres de la UE des de l’any 2013 amb l’objectiu de capçar com s’utilitza aquesta eina. Conclou que no només es tracta d’una eina de finançament, sinó que té més avantatges.
Segons les dades de «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture», la meitat de les campanyes són exitoses i aconsegueixen la fita marcada. Les tipologies de crowdfunding més utilitzades són les que funcionen mitjançant recompenses i en segon lloc amb el sistema de donació. Més enllà d’aconseguir finançar un projecte, l’estudi qualitatiu (mitjançant enquestes) confirma que també se’n deriven altres externalitats positives com: desenvolupament de públics, consolidació de l’estratègia interna i foment de competències, reforçament de la comunitat, recerca de mercat i protagonisme a la comunicació i el màrqueting. Alhora és una eina que s’ha convertit en objecte de polítiques públiques, sobretot per emfatitzar les col·laboracions econòmiques entre el crowdfunding i el finançament públic o privat, l’anomenat ‘matchfunding’. Tot i això, encara es tracta d’una figura que es troba en una etapa primerenca d’aplicació, especialment degut a la fragmentació i asimetries d’informació que en dificulten el seu aprofitament.
Desprès de la recerca de casos per a caracteritzar el sistema europeu de desenvolupament d’aquesta eina de finançament, es donen recomanacions en cinc àrees per a poder implementar les polítiques públiques en els diferents nivells territorials:
PDF «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture» [3]
HTTP «Crowdfunding: reshaping the crowd’s engagement in culture» [4]
Inicieu sessió [5] o registreu-vos [6] per enviar comentaris.
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://ec.europa.eu/culture/
[3] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/crowdfunding_reshaping_the_crowds_engagement_in_culture.pdf
[4] https://crowdfunding4culture.eu/study-reshaping-crowd%E2%80%99s-engagement-culture-now-available
[5] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/01/12/modelo-barcelona-y-politica-cultural-usos-y-abusos-de-cultura-por-parte-de-modelo-e
[6] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[7] https://interaccio.diba.cat/node/7371