Territorios de cine. Desarrollo local, tipologías turísticas y promoción

Antonio Martínez Puche, Salvador Martínez Puche, Antonio Prieto Cerdán | Universidad de Alicante

El turisme cinematogràfic és una nova modalitat de turisme cultural que motiva el desplaçament de visitants a espais relacionats amb el món del cinema. En aquesta publicació s’explora com el cinema pot vincular-se a altres sectors com  el desenvolupament local, la geografia, l’economia, el medi ambient o la publicitat. Els autors contemplen la indústria del cinema com un motor per a la generació d’ocupació i la dinamització econòmica i fan referència a opcions com els ‘movie maps’,  els recorreguts pels ‘sets’ de rodatge o la celebració de festivals de cinema en municipis turístics. Els autors també reclamen que les administracions públiques identifiquin aquests sistemes productius, o els seus embrions, per estimular-los i contribuir així al seu desenvolupament i afavorir que els territoris de cine es converteixin en una font de creixement.

«Territorios de cine. Desarrollo local, tipologías turísticas y promoción», s’estructura en cinc apartats. En el primer s’introdueixen aspectes generals i conceptuals sobre el turisme, el factor de la mobilitat i la seva relació amb la indústria cinematogràfica i el territori. S’hi estudia el cas específic dels estudis de cinema Ciudad de la Luz i la seva potencialitat com a ‘film commission’. En el segon, s’hi aborda la representació cinematogràfica dels imaginaris associats al model de sol i platja a través de la ‘comèdia desarrollista’ dels anys 60, així com el projecte que porta a terme el municipi valencià de Cullera per innovar i canviar aquest tradicional model turístic. El tercer bloc està dedicat a la illa de Lanzarote que, segons els autors ha sabut conjugar el costumisme, la modernitat i el desenvolupament sostenible sense trair el llegat artístic i ambiental de César Manrique, figura que apareix a la última pel·lícula de Pedro Almodóvar, i s’hi analitza com aquest fet es pot convertir en un reclam turístic. El quart bloc es fixa en l’entorn rural i la seva relació amb el cinema i es presta una atenció especial als vincles entre enoturisme i cinema. L’últim bloc tracta sobre el turisme cultural i urbà i s’hi analitzen tres aspectes relacionats amb la construcció fílmica de la identitat d’un país com Itàlia, el turisme dels estudiants Erasmus com a fenomen sociocultural ubicat a Barcelona i la promoció d’una ciutat històrica i patrimonial com és Bruges a través d’un ‘movie map’, un instrument promocional i narratiu basat, en aquesta ocasió, en un thriller i que té la finalitat de canviar la percepció i el posicionament d’aquesta ciutat com a destinació turística.

La publicació recull els continguts del curs “Territorio, tipologías turísticas y desarrollo local: el cine como soporte y herramienta formativa, socioeconómica y promocional” organitzat el 2009 per la Universitat d’Alacant amb la finalitat d’analitzar les repercussions i sinèrgies que provoca el cinema en el territori i com se’n pot extreure un aprofitament turístic.

Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris