El paradigma de l’artista-empresa en l’era de les indústries creatives

Xavier Greffe | Springer

L’artista sempre ha estat un emprenedor, en el sentit que executa projectes mitjançant els recursos disponibles al seu entorn, ha d’adaptar-se al mercat i també ha de posseir habilitats per gestionar la seva feina. Actualment, però, no és només l’emprenedor que vetlla pels seus interessos artístics i econòmics, sinó que l’artista ha esdevingut l’empresa mateixa. I ho és tant el famós Jeff Koons, amb un extens equip de persones al darrere, com una petita companyia de dansa amateur, a efectes de la globalització i la digitalització.

«The artist-enterprise in the digital age» és un llibre en què Xavier Greffe, professor d’economia a la Universitat de París I Panteó-Sorbona, vol posar en relleu la importància creixent d’aquesta dimensió econòmica en l’activitat artística, i centrar-se en els conflictes que «l’artista-empresa» pot trobar al llarg de la seva vida professional per gaudir d’independència financera, tenint en compte el context present d’expansió global de les indústries creatives.

La trajectòria d’aquest paradigma és llarga, però, si considerem que va començar amb la industrialització dels béns culturals al segle XX. Per això l’autor revisa les estratègies d’artistes de gran èxit com Tiffany, Diaghilev, Coco Chanel, Walt Disney o Andy Warhol per estudiar el nexe entre creativitat artística i viabilitat econòmica, concloent que el mercat de l’art no difereix gaire d’altres mercats en termes d’especulació, innovació o risc.

A més, s’analitza el model WIPO (Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, de les sigles en anglès) i s’avaluen estadístiques relatives al sector de les indústries creatives a Europa, amb l’objectiu de dilucidar quina és la naturalesa de la seva relació amb l’emergència de l’artista-empresa, i també es posa el focus en aspectes tradicionalment relacionats amb el mercat com la diversificació d’activitats, la liquiditat econòmica o la producció de valor aplicats a l’àmbit de l’art.

En suma, és un llibre sobre economia de la cultura d’interès per a artistes, gestors culturals i economistes, entre altres, que vulguin aprofundir en el perfil d’artista com a gestor de la seva pròpia feina.


Podeu consultar el llibre al Centre d’Informació i Documentació.
 


Greffe, Xavie. (2016). «The Artist-enterprise in the digital age». Berlin: Springer.
 

Continguts:
 

1. Introduction -- 2. New Challenges for the Artist-Enterprise -- 3. Cultural Products -- 4. The Economic Footprint of Artist-Enterprise -- 5. A Permanent and Polymorphous Figure -- 6. Fitting Artistic and Economic Dynamics -- 7. Trust as a Market Driver -- 8. Challenge of Attention, Curse of Liquidity -- 9. Organizing the Artistic Process -- 10. Markets and Networks -- 11. Conclusion: The Artist-Enterprise in a Creative Economy -- Bibliography


 


Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris