Xavier Greffe: «El paper de l’Estat és crear un entorn favorable per a la producció i difusió de la cultura»

Entrevista a Xavier Greffe

Durada del vídeo: 03:54

Aquesta imatge substitueix el vídeo si el plugin de flash no està instal·lat
Visualitzador de vídeo flash no instal·lat

Creu que la cultura és un bé públic?

La cultura “ha de ser” un bé públic. Podríem dir que la cultura és un bé comú, perquè la produeix i la consumeix tothom. Aquesta visió és diferent a la de la cultura produïda per l’estat o els ajuntaments: l’administració no ha de produir la cultura, la ha de sostenir.

Quin paper hi juga el sector privat?

Molt important, perquè el paper de l’Estat és crear un entorn favorable per a la producció i difusió de la cultura, però aquesta producció i difusió ha de ser el resultat de la iniciativa de les persones, lucrativa o no.

Cal estructurar les polítiques culturals?

Cal tenir política de creació i de democratització cultural. Hi ha gent que creu que la cultura ha de tenir un paper més important en el desenvolupament econòmic i social, i que l’estat ha de donar suport a la difusió de la cultura en espais no tradicionals.

Quin ha de ser el paper del món local en la cultura?

Per a mi, la cultura és resultat de la tensió entre el patrimoni, a diferents nivells,  i la creació. I el patrimoni és sempre molt local. Els ajuntaments han de posar les eines perquè el patrimoni esdevingui nova creació i, alhora, nou patrimoni.

Creu que hi ha una cultura europea comuna?

És una pregunta molt difícil i que molts han intentat respondre. Si ens referim a un conjunt de valors de diversos segles, respondria que sí. Però si es defineix la cultura europea com una identitat en contra d’altres cultures, crec que no és una idea interessant.

Xavier Greffe és professor d’Economia a la Universitat de París 1 i director del màster d’Economia i Gestió cultural. Ha publicat diversos articles sobre economia, arts i mitjans de comunicació, el darrer dels quals és “L’artiste-entreprise” (2012).

Des del Centre d’Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona ens hem proposat mantenir unes converses amb un ventall de personalitats lligades al món de la cultura que ens aportin les seves idees sobre el tema de treball a reflexionar: el valor públic de la cultura i les eines per a gestionar-la. Aquestes entrevistes ens ajudaran a anar nodrint el contingut d’aquesta edició, a reflexionar sobre nous paradigmes d’actuació, debatre models per a l’actuació cultural, presentar bones pràctiques i projectes innovadors.