Anuario AC/E de cultura digital 2021: el futur de la cultura de la mà de la digitalització
Acción Cultural Española (AC/E)
Acción Cultural Española acaba de publicar l’Anuario AC/E de Cultura Digital 2021, una publicació que reflexiona al voltant de la digitalització del sector cultural i de l’impacte d’Internet en la nostra societat amb la finalitat d’aprofundir en la transformació del sector i recolzar iniciatives que estiguin en línia amb les expectatives actuals dels públics i usuaris de la cultura.
La primera part de l’anuari inclou una sèrie d’assajos que aprofundeixen en com s’han implementat les tecnologies digitals per fer front a la “nova normalitat” com a sortida de la pandèmia de la Covid-19, de forma transversal i des de diferents àmbits de la cultura: arts visuals, cinema, música, arts escèniques, el sector del llibre i el patrimoni. En destaquem alguns tot seguit.
Sobre el futur del teatre presencial, i partint de l’experiència del Regne Unit, l’article “2020: el año en que el teatro digital ocupó un lugar central” analitza l’evolució d’una presència marginal del teatre en els dispositius digitals abans de la pandèmia i com aquesta ha canviat aquest paradigma, fins qüestionar la necessitat de comptar amb institucions teatrals en un futur on el teatre sigui prioritàriament digital.
“Sodoma.cat 120 jornades dins”, projecte de Núria Martínez-Vernís i Roger Bernat. rogerbernat.info
Quant al sector del llibre, “El impacto del COVID-19 en el mundo del libro. Características de una crisis no convencional” analitza els impactes sobre la indústria i la seva cadena de valor, sobre els suports, els hàbits de lectura i consum i sobre les fires del llibre, així mateix proposa un full de ruta per a la transformació del sector i planteja una sortida verda a la crisi a través de l’ecoedició i la sostenibilitat.
Altre dels sectors que ha hagut de reformular completament la seva estratègia degut a la manca d’afluència de visitants durant la pandèmia és el museístic. Hi trobem dos articles dedicats als museus que plantegen estratègies per al seu futur, “La ansiada redimensión de lo digital: una mirada internacional al impacto del COVID-19 en los museos” i “Museos de otro género para tiempos de crisis”; el primer repassa iniciatives digitals de museus internacionals per seguir connectats amb els públics (a través de les xarxes socials o visites i altres esdeveniments digitals) i el segon analitza de més a prop el cas espanyol.
Visita virtual al MNAC. Google Art Project.
Al final de cada article trobareu, a banda de la bibliografia corresponent, informació útil per endinsar-vos en cada temàtica, a través de recursos digitals, vídeos i fins i tot comptes de Twitter referents a seguir.
D’altra banda, com ve sent habitual en aquesta publicació, la segona part de l’anuari, el Focus, se centra aquesta edició en les iniciatives digitals del sector cultural destacades durant la pandèmia, identificant i definint casos de bones pràctiques locals i internacionals en l’ús de la tecnologia digital per facilitar l’accés a la cultura durant aquest període. Es tracta d’un inspirador recull d’iniciatives i casos destacats de teatres, el sector del llibre, museus, cinema, patrimoni i festivals.
Podeu consultar i descarregar-vos l'anuari:
Acción Cultural Española (2021). Anuario AC/E de Cultura Digital 2021. www.accioncultural.es
_____________________________________________________________________