Tendències en els hàbits culturals digitals i claus per a un futur digital de la cultura
Kulturaren Euskal Behatokia (Observatori Basc de la Cultura)
Que la Covid-19 ha suposat una acceleració en les dinàmiques de digitalització i canvi tecnològic en el món cultural no és cap notícia a aquestes alçades de la pandèmia. Però ens hem parat a pensar quin serà el seu vertader impacte en la transformació digital des de la perspectiva dels públics i hàbits culturals de la població?
Tot i el període d’incertesa què vivim, davant una pandèmia que encara no ha permès estabilitzar la situació i els comportaments quotidians, l’Observatori Basc de la Cultura intenta abocar una mica de llum sobre aquest assumpte amb la publicació “Hábitos culturales digitales: tendencias y claves”, mitjançant la qual avança certes previsions i aspectes clau en aquest escenari, basant-se tant en dades anteriors al confinament, com durant les primeres onades de la Covid, que permeten apuntar a les claus del futur digital en la cultura.
Impacte en l’activitat prevista a causa de la Covid-19 (%)
L’informe dedica el seu bloc més extens a l’anàlisi dels hàbits culturals digitals previs a la pandèmia i a com el confinament ha servit de laboratori de proves, provocant que les pràctiques a distància i des de la llar hagin guanyat una centralitat no experimentada mai abans. L’estudi apunta que, tot i que les necessitats culturals que cobreixen són diferents de les de les experiències en viu i comunitàries, continuaran sent un element central de la participació cultural.
Quant a les desigualtats en l’àmbit digital, l’observatori considera clau la seva redefinició, més enllà de la bretxa digital, incorporant en la reflexió les competències o capacitats digitals dels professionals i els factors socials enfront dels digitals o tecnològics.
En aquesta línia, s’apunta que una quantitat significativa de persones ha experimentat noves pràctiques des del confinament (inclús revalorant-les com a béns de primera necessitat) i els agents culturals han desenvolupat capacitats i interessos pels mitjans digitals. L’accés digital a continguts audiovisuals, musicals i literaris es troba ara en un estadi més avançat respecte a la resta de l’oferta (com ara, les arts escèniques), provocant la reconfiguració de la distribució, comercialització i exhibició.
La publicació es fa també ressò dels canvis que ha suposat la consolidació del client digital, més enllà dels canals de venda, en el tipus de producte o servei consumit. El pagament per serveis d'accés, i no per l'adquisició, ha alterat la dinàmica de consum en sectors com la música, l'audiovisual, el llibre o la premsa. És per això que, des de la visió del comerç electrònic en cultura, cal diferenciar entre la compra de productes físics i la subscripció a serveis de descàrrega o streaming.
Incidència de la compra digital de productes de suports culturals físics en períodes de confinament
Els resultats de l’estudi indiquen que la Covid-19 ha consolidat l’streaming de música i vídeo, una de les pràctiques més destacades entre els usuaris d’Internet abans del confinament i que es trobava en un moment d’ampliació de l’oferta amb noves plataformes.
En aquest context, l’informe denuncia la tendència existent a entendre la participació cultural en l’àmbit digital com a un fenomen secundari, devaluant certes activitats i vinculant-les a l’oci i l’entreteniment. Es detecta que, més enllà d’aquesta visió subjectiva dels agents culturals i l’administració pública, això afecta uns públics que no consideren estar realitzant pràctiques culturals, tot i estar fent una activitat vinculada al valor i expressió artística i cultural.
Aquesta anàlisi és el punt de partida amb què es basa l’observatori per establir les claus de l’escenari de futur digital per a la cultura, que implicarien una millor comprensió del medi digital en contra de la resistència que ha caracteritzat als agents culturals, una transformació planificada i controlada, adient amb les seves possibilitats, o la implementació d’estratègies de suport públic a la digitalització.
Podeu consultar i descarregar-vos l’informe:
Observatorio Vasco de la Cultura. (2021). Hábitos culturales digitales: tendencias y claves. kultura.ejgv.euskadi.eus
_____________________________________________________________________