Guía para la evaluación de las políticas culturales locales

Eduard Miralles i Ventimilla (dir.), Juana Escudero Méndez (coord.)  | Federación Española de Municipios y Provincias

El grup tècnic de la Comissió de Cultura de la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) al maig de 2005 a Cadis va prendre l’acord de desenvolupar una proposta de disseny d’un sistema d’indicadors d’avaluació de les polítiques culturals locals en sintonia amb les propostes recollides a l’Agenda 21 de la Cultura aprovada a Porto Alegre/Barcelona l’any 2004 per més de 300 ciutats i governs locals.

Tal i com recull el seu preàmbul, l’Agenda 21 de la Cultura vol ser un “document orientador de les polítiques públiques de cultura i una a contribució al desenvolupament cultural de la humanitat”. I en el seu article 25 promou “la implementació de formes d’avaluació de l’impacte cultural per considerar, amb caràcter preceptiu, les iniciatives públiques o privades que impliquen canvis significatius en la vida cultural de les ciutats”.

La guia que es presenta és el resultat d’anys de treball de la Comissió de Cultura de la FEMP per tal d’elaborar un sistema robust d’indicadors que permeti avaluar les polítiques culturals en l’àmbit local. La guia està organitzada per àmbits temàtics rellevants alhora d’atendre la política cultural local: cultura i desenvolupament local (econòmic, social i urbà), la transversalitat de les polítiques culturals locals, cultura i participació ciutadana, accessibilitat de l’oferta cultural, i el paper de les iniciatives relacionades amb la memòria i la innovació en la construcció de la identitat local.

En síntesi, aquesta guia no només proposa un sistema de seguiment dels resultats de les polítiques culturals, sinó que insta a les institucions a treballar també en la reflexió prèvia i planificació exhaustiva de les polítiques. Doncs, no és possible dotar de sentit el resultat dels indicadors d’avaluació sense una previsió dels efectes que un espera de les seves accions.

PDF  Guía para la evaluación de las políticas culturales locales

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris