Reequilibrar l’economia de la cançó en l’era streaming


Midia Research
 

Si abans els àlbums musicals posaven la banda sonora a les nostres vides, ara és el torn de les cançons. El creixement de l’streaming s’ha encarregat de canviar la forma en què escoltem música des de fa uns anys i això està tenint conseqüències, no només des de la perspectiva dels oients, però en l’equilibri d’una indústria que qüestiona aquest model i en la qual autors i compositors estan patint els seus efectes.

Aquest és el focus de “Rebalancing the Song Economy”, un informe elaborat per Midia Research que analitza els desequilibris existents en aquest sistema, que s’han vist agreujats amb una pandèmia que ha provocat una davallada del 30% dels ingressos de la indústria en 2020 a escala mundial, i que proposa una sèrie de possibles solucions per reequilibrar aquesta situació en l’ecosistema de la indústria musical. Com assegurar l’encaix dels compositors en l’economia de la música actual?
 
 

Ingressos de la indústria musical mundial 2016-2020. Midia

Ingressos de la indústria musical mundial 2016-2020. Midia
 
 

Mentre els intèrprets han construït carreres diversificades, fent-se servir de l’streaming com a promotor de la música en viu i augmentant els seus ingressos, els compositors, en canvi, han vist els seus ingressos i pes en la indústria molt reduïts. En aquest context, els autors d’aquest informe alerten que aquesta situació pot repercutir negativament en el negoci interconnectat i interdependent de la música en el seu conjunt, en el qual les perspectives dels compositors afecten directament als intèrprets i, per extensió, als titulars de drets.

El document apunta que, tot i que els anys a venir l’streaming comportarà un major creixement de la indústria musical, els ingressos dels segells discogràfics creixeran 3,3 vegades més que els ingressos dels editors per drets d’autor, accentuant el desequilibri entre actors.
 
 

Resum dels tres conjunts de solucions per a l’economia de la cançó. Midia

Resum dels tres conjunts de solucions per a l’economia de la cançó. Midia
 
 

Davant d’aquesta oportunitat per a l’economia de la música, l’informe requereix que es redirigeixi l’estratègia existent per abordar qüestions com la precarietat que pateixen els compositors en l’actual sistema i la insostenibilitat de les carreres artístiques marcades pel ritme de la producció de cançons i la demanda dels oients.

Les possibles solucions que planteja el document segueixen tres línies d’actuació interconnectades, amb focus en cultura i consum, models de remuneració i participació dels compositors i fixació de preus en l’streaming, amb la qüestió dels drets d’autor al centre del relat.

 
 

Podeu consultar i descarregar-vos el document:
 

Mulligan, M., Jopling, K. i Ulvaeus, B. (2021). Rebalancing the Song Economy. Midia. midiaresearch.com


 


 

_____________________________________________________________________