L’Anuari de la Música 2021: sobreviure a unes previsions catastròfiques


Grup EnderrockARC
 

En 2020 s'han programat i editat més artistes catalans que mai, han augmentat les matriculacions a les escoles superiors de música i la indústria del directe, la més afectada, acaba sobrevivint amb millors dades que les previsions fetes en plena pandèmia, en part gràcies a l’augment de les inversions públiques en el sector musical. Tot seguit us compartim les claus del sector de la música en un any atípic en l’Anuari de la Música 2021.

L'Anuari de la Música, editat des de fa 20 anys conjuntament pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), ofereix un balanç amb anàlisis, estadístiques i articles sobre l’estat de la indústria musical catalana, a partir d’entrevistes i les dades facilitades per agents del sector i les associacions de la indústria del directe (ARC), les sales (ASACC) i les companyies discogràfiques (APECAT i PAF).
 
 

Impacte de la pandèmia en la música en directe. Enderrock.cat

Impacte de la pandèmia en la música en directe. Enderrock.cat
 
 

Tot i la caiguda del 65% de la facturació en la indústria del directe (més de 70 milions d’euros, segons l’estudi), el sector sembla haver sobreviscut a unes previsions catastròfiques que auguraven unes pèrdues del 87%. La iniciativa privada i l’augment del 84% del pressupost de 2020 de la Generalitat en inversions en el sector semblen haver donat els seus fruits.

Les xifres apunten a la suspensió del 59% dels concerts en 2020 (enfront de la previsió del 80% de cancel·lacions previstes) i la caiguda en un 91% de públics (uns 12 milions d’espectadors), a conseqüència de les mesures sanitàries i les limitacions d’aforaments.

D’altra banda, els principals festivals catalans han doblat la contractació d’artistes locals (que han passat a ocupar el 70% de les graelles) i, especialment notori, en català (passant del 19 al 43%). Per contra, els grups i solistes musicals emergents han perdut presència durant el passat any i la presència de propostes liderades per dones ha caigut de forma preocupant passant, en un any, del 32 al 19%.

Pel que fa a l’anul·lació de festes majors i celebracions locals, les orquestres i altres conjunts de ball, versions o de tribut han patit una pèrdua en l’activitat que supera el 70% del nombre de concerts en ambdós casos.
 
 

Presentació de l’Anuari de la Música 2021
 
 

L’aturada general de l’activitat a les sales de concerts des de l’esclat de la crisi ha sigut devastadora, ja que només van tenir activitat durant els primers mesos de 2020. La davallada sense precedents d’un 70% de la programació de concerts es tradueix en més de 3.500 bolos no programats i una caiguda del 80% dels espectadors, dades que podrien empitjorar durant 2021 a causa d’una activitat no recuperada completament.

Quant a la formació musical i professional, la crisi sanitària i el confinament ha provocat una matriculació a l’alça el curs 2020-21 a les quatre escoles superiors de música de Catalunya, amb un augment de la presència d’alumnes als graus superiors d’un 2%. Segons l’estudi, durant aquesta etapa d’incertesa, ha augmentat un 16% la participació en estudis de gestió de la indústria musical.

No tan agreujada com la indústria del directe, la indústria discogràfica també ha patit la crisi amb una caiguda en la facturació del 23% (enfront del 65% previst). Tot i això, les discogràfiques han vist augmentar els ingressos editorials, de sincronies i de catàleg, així com per la distribució.

Mentre cauen les vendes de discos, augmenta considerablement la producció de treballs en català i instrumentals, amb un creixement del 31% en plena pandèmia, assolint un rècord de 1.831 referències, entre CD, LP i senzills de novetats i reedicions. Per la seva banda, el previsible creixent en el consum de formats digitals es tradueix en un 99% d’ascens (amb un 131% del senzills digitals inèdits).

 


___________________________________________________________________