indústries creatives i culturals

Més intel·ligència artificial


Jorge Fernández León, Vocal del Patronat de la Fundació Interarts | 12/09/2023
 

La intel·ligència artificial (IA) i les seves conseqüències, desitjables i no, han arribat per assentar-se en el nostre entorn quotidià. Aquesta nova onada tecnoinvasiva, de conseqüències difícilment previsibles, posarà a prova de nou en el nostre món professional la capacitat dels qui militem en el sector de la recerca i la intermediació cultural per donar respostes a temps a algun dels reptes i riscos que planteja aquest conjunt d’eines i aplicacions digitals.

Anuari SGAE 2022: el sector cultural es recupera respecte el 2020 però perd un 60% de públic i de recaptació enfront del 2019


A finals d’octubre passat, la Societat General d’Autors i Editors va presentar la vint-i-dosena edició del seu Anuari. Mitjançant aquesta publicació, l'SGAE ofereix una anàlisi quantitativa detallada i estructurada del sector cultural i dels hàbits de consum del 2021.

En aquesta edició s’han analitzat 111.000 espectacles en viu i 2,38 milions de sessions de cinema en un informe que mostra les principals dades del sector i les compara amb les de l’any anterior 2020. Alhora agafa com a marc de referència l’any 2008; any en què el sector va assolir els seus màxims.

Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial en les indústries culturals


 Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence (CIDAI)
 

El Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada al sector de la Indústria Cultural i basada en l’Experiència (ICbE) presenta algunes reflexions sobre l’adopció de les tecnologies basades en IA en el marc del sector a Catalunya.

La transformació digital de les arts i participació de públics: el nou paradigma


Australia Council for the Arts
 

La tecnologia digital ha modificat profundament la forma en què ens relacionem amb l'art i la cultura. Internet ha posat al nostre abast oportunitats de participació i interacció que obren infinites possibilitats per a la creativitat i la participació, alhora que han pertorbat els models de negoci existents a les indústries culturals i creatives, creant nous reptes en espais desconeguts per a una gran part del sector.

Covid-19 i el sector cultural i creatiu global: renéixer de les cendres


A. Sargent | Centre for Cultural Value
 

La pandèmia ha accentuat les vulnerabilitats ja existents en els sectors culturals i creatius, però, tot i les greus conseqüències que ha pogut causar, aquest període d’inflexió també ha propulsat un nou espai per a la democratització de les arts i la cultura a través de l’ús de les noves tecnologies.

Indústria musical: d’on provenen els ingressos en plena era digital?


The Intellectual Property Office
 

L’era digital ha propiciat el canvi a nou paradigma de consum especialment accentuat en indústries com la musical. Una de les qüestions més controvertides d’aquest espai dominat per l’streaming és la relativa a l’origen dels ingressos dels creadors musicals.

Impacte econòmic de la Covid-19 a les indústries culturals i creatives: un panorama global


Unesco
 

Com hem anat veient durant els darrers mesos a Interacció – i com bé ha pogut comprovar el sector de primera mà – les indústries culturals i creatives (ICC) han sigut un dels sectors més afectats per la Covid-19.

L'anuari de la SGAE detalla la caiguda del 50% de l'activitat escènica, musical i cinematogràfica


ACN Madrid | 19 octubre 2021
 

La cultura va perdre el 70% d'espectadors el 2020: les xifres de la davallada pandèmica
 

Els principals sectors de les arts escèniques, musicals i audiovisuals van registrar l’any 2020, marcat per la pandèmia, un "descens brusc" en les seves xifres, que oscil·len entre una caiguda fins a la meitat d’oferta i al voltant d’un 70% menys d’espectadors en relació amb el 2019, segons recull l’Anuari SGAE.

L’Anuari de la Música 2021: sobreviure a unes previsions catastròfiques


Grup EnderrockARC
 

En 2020 s'han programat i editat més artistes catalans que mai, han augmentat les matriculacions a les escoles superiors de música i la indústria del directe, la més afectada, acaba sobrevivint amb millors dades que les previsions fetes en plena pandèmia, en part gràcies a l’augment de les inversions públiques en el sector musical. Tot seguit us compartim les claus del sector de la música en un any atípic en l’Anuari de la Música 2021.

Reequilibrar l’economia de la cançó en l’era streaming


Midia Research
 

Si abans els àlbums musicals posaven la banda sonora a les nostres vides, ara és el torn de les cançons. El creixement de l’streaming s’ha encarregat de canviar la forma en què escoltem música des de fa uns anys i això està tenint conseqüències, no només des de la perspectiva dels oients, però en l’equilibri d’una indústria que qüestiona aquest model i en la qual autors i compositors estan patint els seus efectes.