Un nou model de contracte artístic reconeix la feina prèvia a les actuacions amb un 40% de l’import en cas d’anul·lació

El sector cultural i el Col·legi de Secretaris i Tresorers d'Administració Local acorden un document compartit.

La feina dels artistes no es limita al dia de l’actuació i, en cas que la contractació s’hagi d’anul·lar, els creadors han de percebre el 40% de l’import. Així ho recull un nou model de contracte acordat entre el sector de l’espectacle i el CSITAL Barcelona,Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers d’Administració Local. El document busca unificar criteris entre els ajuntaments i les empreses de gestió artística, agilitzar els processos administratius i atorgar seguretat jurídica als agents implicats. Fins ara, el servei contractat era únicament per al dia de l’exhibició, de manera que si una funció s’anul·lava, com ha passat massivament durant la pandèmia, l’artista no percebia res. L’actuació suposarà el 60% restant del pressupost.

El nou model, que s’ha presentat durant les jornades ARC sobre "Programacions segures", es reconeix la feina prèvia a l’exhibició que fan els artistes, però també els seus equips com el de l’oficina de management o els tècnics, ja sigui en els assajos, gravacions, producció tècnica i artística, promoció o escenografia, entre molts d’altres. El model és una recomanació que ara s’enviarà als sectors afectats, malgrat que no és d’obligat compliment. Segons Kiku Vallina, director de Q-AM Produccions i membre d’ARC, la negociació va partir de la idea de dividir l’objecte del servei artístic en dues parts i valorar no només l’actuació sinó la producció tècnica i artística "prèvia". L’objectiu és trobar "models de funcionament estandarditzats i que facilitin el procés", no només a les empreses privades, sinó també als gestors públics. "Cal que el procés sigui àgil i còmode", ha explicat.

Un moment de les jornades ARC, en què s'ha presentat el nou contracte artístic amb l'administració que reconeix la tasca prèvia dels artistes

D’aquesta manera, els artistes queden "protegits" davant d’anul·lacions massives com les que es van donar durant la pandèmia. "Ara ja no dependrem que el càrrec electe signi el contracte, el plantejament és que es presenti electrònicament i s’aprovi durant el procés”, ha explicat. La presidenta de CSITAL Barcelona, Aurora Corral, ha celebrat l’acord, que unifica contractes que eren diferents en funció de cada ajuntament i de cada artista. "La situació que hi havia fins ara dificultava una tramitació ràpida dels contractes menors”, ha argumentat.

En aquest sentit, el nou model de contracte artístic és "fàcil d’entendre" i garantirà una tramitació i aprovació "àgil" dels pressupostos. Des de les entitats supramunicipals Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis han coincidit en celebrar la "seguretat jurídica" que genera en totes dues parts si insten els dos actors a implicar-se en el fet que s’assumeixi i s’entengui. "Ara, ni que no es pugui fer l’actuació en el moment previst, cal reconèixer la feina prèvia del 40%, que caldrà pagar", ha dit el responsable de Cultura de l’Associació Catalana de Municipis i alcalde d’Olot, Pep Berga, una línia similar en la qual s’ha expressat el vicepresident de la Federació de Municipis de Catalunya i alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas que ha afirmat que l'FMC farà arribar a tots els membres adherits aquest model, encoratjant-los a la seva aplicació en bé del sector cultural. Xavi Fortuny, director d’RGB i membre d’ARC, creu que el que cal ara és "fer pedagogia" per defensar el model, i destaca l’avanç que suposa per al sector.

___________________________________________________________________________

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació de l'Associació ARC.