Comunicació i cultura en l’era digital
Evitant caure en el determinisme econòmic i tecnològic, el present llibre aprofundeix en l’anàlisi de la producció cultural i la seva regulació en un context de crisi política i econòmica, així com en les fortes transformacions tecnològiques de les societats contemporànies. Aquesta noció de conflicte que es genera, permet a l’autor reconèixer les contradiccions en el procés d’organització social, així com la dualitat del propi sistema comunicatiu.
Estructurat en sis apartats, el llibre s’organitza atenent les esferes socials que donen sentit a l’estructura cultural i comunicativa de la nostra realitat. En aquest sentit:
- A Noosfera, s’analitza el capitalisme cognitiu i els efectes en la cultura i la comunicació; l’emergència de la ciberesfera i la seva pròpia lògica (analògic vs digital i les continuïtats i les ruptures que es generen) i la reestructuració de la mediaesfera (crisi de l’antic periodisme, oportunitats que ofereix la era digital als media, ...).
- A Sociosfera es presta especial atenció al paradigma de la diversitat vinculat al desenvolupament, així com els models comunicatius de les nacionalitats històriques que conviuen a l’Estat espanyol, que qüestionen el model organitzatiu de l’Estat.
- A Econosfera, s’analitzen les empreses culturals i el canvi viscut en l'era postfordista amb l’impacte de la Xarxa en les formes de fer.
- A Geosfera es comparen les noves polítiques comunicatives exemplificat en el cas de l’Amèrica Llatina i els seus canvis viscuts durant l’inici de l’era digital.
- Cratosfera o esfera del poder, s'interroga la democràcia actual, en plena crisi de models representatius d’ús, tot advertint-ne els límits de la ciberdemocràcia i la inadaptació de les polítiques culturals en l’era digital.
- L’últim apartat, a mode de conclusions, s’elaboren tota una sèries de propostes i suggeriments d’apoderament socials i vers les polítiques culturals i comunicatives en l'era digital, fent especial referència a l’àmbit espanyol.
Al web de l’editorial, podreu trobar accessibles els annexos que han quedat fora de l’edició en paper: el primer d’ells, ‘Las industrias creativas a discusión’, que formaria part de l’apartat Econosfera i, el segon, ‘Radiotelevisiones autonómicas: los casos de Radiotelevisión Valenciana y de Radio y televisión de Canarias’ que es correspon amb el de la Geoesfera.
«Tendencias en comunicación. Cultura digital y poder» es una mostra de la trajectòria de pensament de Ramón Zallo, articulat en l’anàlisi de les transformacions del sector comunicacional.
Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació
Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris
- blog de Interacció
- 2190 lectures