El impacto de las nuevas tecnologías en las industrias de la cultura

Economía Industrial, núm 389, 2013

Com poden les TICs millorar els models de negoci dels museus i dels clubs de futbol, dos tipus d’organitzacions molt diferents però que tenen en comú la capacitat de connectar amb l’aspecte més emocional dels seus usuaris o seguidors? Aquest es un dels casos pràctics que inclou el monogràfic de la revista «Economia industrial» dedicat a analitzar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació (TICs) en el desenvolupament cultural. Una vintena d’autors coordinats per Miguel-Ángel Galindo Martín, Domingo Ribeiro Soriano i María Teresa Méndez Picazo, presenten un desena d’articles on s’hi analitzen alguns dels efectes que les TICs han provocat en la indústria de la cultura en general i en les empreses que la suporten, en particular. S’hi inclouen tant reflexions teòriques com casos pràctics.

El monogràfic es divideix en tres apartats. El primer, “Aspectes generals”, proporciona una visió general del tema i analitza la relació entre cultura i creixement econòmic; la tensió entre mitjans digitals i la propietat intel·lectual, i la influència de la política cultural i l’ús d’internet en l’accés a la cultura i el consum cultural. El segon, titulat “Industrias culturales y tecnolgía”, aborda l’impacte de les tecnologies en la producció i el desenvolupament cultural. S’hi analitza la influència de la digitalització del patrimoni cultural en la participació cultural; la transformació estructural de la indústria del llibre; s’hi presenta un model de direcció estratègica apropiat per a les Empreses Cooperatives i de l’Economia Social (ECES) que operen en l’àmbit industrial de la cultura, i s’hi reflexiona sobre el protagonisme de les xarxes socials en la indústria de la cultura. En el tercer apartat, “Estudio de casos” s’hi fa referència al paper que han tingut les xarxes populars locals en l’èxit de tres festivals celebrats en ciutats petites, i s’hi aporten alguns mecanismes de governabilitat d’aquestes xarxes, i s’hi analitzen algunes variables del disseny organitzatiu en la indústria cultural, s’hi estudia la mida de l’equip de treball, els sistemes d’informació i la cultura organitzativa.

Podeu consultar tots els articles en pdf del monogràfic aquí.

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris