Creació d’audiències en línia per orquestres simfòniques

Bianca Oertel | Arts Management & Technology Laboratory

Si el mes passat La investigadora Bianca Oertel presentava la iniciativa Digital Concert Hall de la Berlin Philharmonics com a una bona pràctica de creació i fidelització de públics en línia, ara explica altres experiències de retransmissions de concerts en temps real o d’aplicacions per a mòbils, que han implementat tres reconegudes orquestres simfòniques: la Detroit Symphony Orchestra, la Sydney Symphony Orchestra i la Philharmonia Orchestra (UK). Hi explica les eines que fan servir, les estratègies d’implementació i els avantatges i oportunitats que se’n generen.

Retransmissions de concerts en temps real

La Detroit Symphony Orchestra va ser la primera orquestra americana que va implementar la possibilitat de visionar concerts en directe. La seva web Live from Orchestra Hall funciona des del maig de 2011 i ha aconseguit més de 120.000 espectadors a 75 països. Els concerts també estan disponibles a través de plataformes de música clàssica com Paraclassics i Classical TV.

La Sydney Symphony Orchestra, a més dels concerts en viu, ofereix l’opció d’accedir a concerts enregistrats. Gràcies a la col·laboració del proveïdor de serveis internet australià Telstra BigPond els aficionats poden veure de manera gratuïta concerts d’altres temporades  de manera gratuïta a través de la plataforma de descàrregues musicals BigPondmusic, de l’aplicació de mòbil gratuïta de orquestra, del canal Big Pond Live o de la Telstra T-Box. A més, aquesta formació facilita a la seva web una sèrie de podcasts amb xerrades prèvies als concerts.

La Philharmonia Orchestra (UK) ofereix a l’apartat Featured Films del seu web un ampli ventall de vídeos amb contingut d’alta qualitat disponible sota demanda. S’hi poden trobar vídeos que comenten el repertori i els projectes recents de l’orquestra, guies d’escolta i d’instruments, així com entrevistes amb músics i directors. Aquest contingut es distribueix a través de plataformes de vídeo com Vimeo o YouTube i a través d’iTunes.

Aplicacions de mòbil

La Detroit Symphony Orchestra té la seva pròpia aplicació gratuïta ‘DSO to Go’ per a dispositius iOS i Android. L’aplicació permet als usuaris visionar representacions en temps real, comprar entrades, accedir a presentacions dels integrants de l’orquestra i rebre actualitzacions de les últimes notícies de la formació. L’aplicació mòbil de la Sydney Symphony Orchestra ofereix prestacions similars.

En 2012 la Philharmonia Orchestra, en col·laboració amb la Touch Press, va posar en marxa l’aplicació per a iPad ‘The Orchestra’, que permet als usuaris explorar de manera interactiva la música i els instruments orquestrals i conèixer millor el funcionament intern de la formació. A diferència de les aplicacions mòbils  anteriors, aquesta té un cost de $9.99.

 Oportunitats i beneficis

Tal i com indica l’autora, moltes orquestres han adoptat i implementat eines i estratègies de captació i fidelització de públics en línia. A continuació assenyala alguns dels beneficis i oportunitats que els reporten:

  • Més compromís i participació del públic. Ajuden a què el públic s’hi involucri més i millori la seva fidelització. Al mateix temps, apropen l’orquestra a una nova audiència potencial més jove i diversa. Permeten mostrar el seu funcionament intern, presentar la tasca dels músics i facilitar la interacció entre l’orquestra i la seva audiència. 
  • Accessibilitat. Apropen l’orquestra a gent que d’altra manera no tindria possibilitat d’assistir a les representacions per motius de temps, localització i obstacles físics i financers.
  • Educació artística. Permeten als usuaris iniciar-se o aprofundir en els coneixements sobre música clàssica i proporcionen  experiències enriquidores i multidimensionals.
  • Màrqueting. Posiciona a l’orquestra en el mercat com una institució cultural innovadora i amplia el seu reconeixement públic, beneficia tant a l’organització com als músics, directius i personal administratiu que hi treballa. 
  • Finances. Els honoraris cobrats pels vídeos disponibles sota demanda, les aplicacions per a mòbils i els podcasts poden generar ingressos addicionals.

Segons l’autora i malgrat tots aquests aspectes positius, la creació d’audiències en línia també presenta una sèrie de reptes per a les orquestres simfòniques. Un aspecte que Bianca Oertel anuncia tractar en un futur post sobre els reptes i riscos associats amb la creació d’audiències en línia. Tan bon punt el publiqui us el farem arribar.   

 T'agrada aquest apunt? Vota'l! 

Inicia sessió registra’t per enviar comentaris