A remenar llibres!

Un gran nombre de publicacions arriben amb la diada de Sant Jordi. Ja siguin ortunistes o no, es fa difícil escollir. És per això que avui us proposem algunes publicacions que us poden fer gaudir d’aquesta primavera que, com cada any, esclata amb l’arribada de Sant Jordi i una allau editorial de novetats (o no tant).

Cultura en tensió

«El llibre es titula ‘Cultura en tensió’ perquè reflecteix el que passa quan ens proposem aquesta mirada poc conformista sobre el marc cultural. Lluny de la il·lusió del jardí noucentista ben ordenat, i enfront d’algunes visions que imaginen l’esdevenidor cultural com un món ordenat i pacificat, nosaltres no tenim cap altra sortida que parlar de cultura com a espai de tensions. (...) En la recerca oberta que ha suposat escriure aquest llibre, allà on altres reflexions culturals situen una víctima (l’artista, el públic, la indústria…) o un paradís cultural perdut, nosaltres ens hem trobat fent retrats de sistemes de relacions. És curiós, en aquest sentit, com l’imaginari ecosistèmic apareix en més d’una proposta. Cada article dibuixa el seu mapa de forces en tensió per poder explicar com aquestes forces configuren l’espai cultural.»

Ed., Jordi Oliveras

Feminisme de butxaca

«La meva fantasia és una metralleta.

Quan vaig pel carrer i un desconegut em crida alguna cosa: metralleta. Quan el polític de torn fa el comentari masclista de torn: metralleta. Quan el bisbe explica als diaris que com volem que no ens violin, si demanem l’avortament lliure i gratuït: metralleta.(...) Podria semblar una fantasia violenta, però no ho és; és una fantasia d’autodefensa.»

Bel Olid

Podries ser tu, si tu

«És un projecte educatiu, un llibre d’històries il·lustrades, una app… L’objectiu és oferir a nens d’entre els 10/12 anys un llibre en el qual podran veure reproduïdes escenes de la seva vida quotidiana, la de les seves famílies i amics, i convertir-les en un reflex del que podria passar si haguessin de viure com nens refugiats.»

Ciutat princesa

«Els qui vam polititzar-nos a finals dels anys noranta no miràvem el cel si no era per descansar una estona. Les nostres passes i els nostres ulls es van dirigir cap al món, cap aquest món, que ja amenaçava amb símptomes clars de devastació: humana, natural, econòmica, política... La globalització només brillava, com un llum encès una nit de Nadal, si es mirava de lluny. Viscut de prop, el món global estava ple de foscors, de malestars, de guerres no declarades, de fronteres emmascarades, de violències privatitzades.»

Marina Garcés

Cultura libre de estado

«Vivimos tiempos emocionantes y frenéticos para la política y para la cultura. Tiempos de cambio cargados de deseos y expectativas. Son buenos tiempos para explorar nuevas alternativas y acabar con unos modelos que se han quedado obsoletos. Aun así, la urgencia y la avidez nos acosan. El principio de realidad se empeña en desinflar nuestras fantasías y domar nuestros unicornios. Las políticas culturales se encuentran hoy en un impasse; deben mostrarse capaces de entender el afán de cambio que recorre la sociedad y de dar cabida a nuevas prácticas y formas de vivir lo cultural. La ciudadanía exige, comprensiblemente, unas instituciones más abiertas, transparentes y accesibles.»

Jaron Rowan

Polititzacions del malestar

«Polititzacions del malestar parteix de la voluntat d’aprofundir en altres maneres de gestionar el malestar des dels processos creatius configurant un itinerari articulat per diverses experiències que perfilen el malestar a partir de la seva dimensió política, col·lectiva, i tornant a la societat allò que invisibilitza. Proposem una aproximació a diverses propostes i accions per tal d’exposar i compartir la gestió del desassossec, de la vulnerabilitat, des de diversos prismes, en què són essencials el procés, el compromís i una dimensió col·laborativa. Actualment hi ha raons poderoses per les quals el malestar s’apodera de nosaltres com a individus i com a col·lectiu, per la qual cosa la cerca d’estratègies per gestionar-lo es fa imprescindible.»

Nora Ancarola, Laia Manonelles y Daniel Gasol

Aquesta darrera publicació, ha rebut recentment el premi Crítica d’Art per part de l’ACCA, per valorar el desassossec de les dinàmiques polítiques i econòmiques actuals i per defensar una opció cívica i artística, que parteix de l’acceptació de la fragilitat i la converteix en resistència i potència transformadora.

Us deixem amb un tutorial, perquè gaudiu remenant llibres a les parades, i aprofundiu en aquest món anomenat llibre:

Bon cap de setmana, ens veiem per Sant Jordi!

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris