BookCamp Kosmopolis. Solucions per a projectes literaris en temps de crisi

Kosmopolis. Festa de la Literatura Amplificada acull enguany la tercera edició de la trobada dedicada al món dels llibres i l’edició. Originalment el Bookcamp Kosmopolis va sorgir com una trobada col·laborativa per reflexionar sobre els canvis que tenen lloc a la literatura (el futur dels llibres, els canvis de formats i suports,  els nous lectors i escriptors, la digitalització de continguts…). Aquest any a tots aquests canvis cal afegir-hi un context econòmic advers per la cultura. Per això aquest any donem un caire més pràctic al Bookcamp: oferint perspectives, solucions professionals i idees per emprendre o consolidar projectes vinculats a la literatura.  Experts en edició, empresa i comunicació (editors, llibreters, analistes web, desenvolupadors de projectes, etc.) impartiran tallers, conferències i assessories, dinamitzaran xerrades i presentaran casos paradigmàtics en un programa que s'estructura al voltant de quatre línies: gestió de projectes, promoció, eines i edició i presentació de casos. Dues jornades obertes i gratuïtes per oferir recursos i solucions a projectes literaris en temps de crisi.

A través de cinc xerrades dibuixarem l’escenari en el que s’han de moure aquests projectes literaris: què cal fer per engegar i desenvolupar un projecte? Xavier Dumont (Barcelona Activa) i Edgar Garcia (director de l’Àrea de Desenvolupament Empresarial-ICEC) parlaran del que cal fer i dels errors més habituals. Però la xarxa ha possibilitat la potenciació de models més col·laboratius: Joan Subirats i Rubén Martínez parlaran de comunitats de creació online i noves empreses, i dels aspectes importants que marquen la seva sostenibilitat i dels reptes d'aquests nous espais econòmics. Silvia Clemares (Kobo Inc) ens parlarà dels reptes del sector del llibre i l’edició i Arantxa Mellado (Actualidad editorial) ens introduirà a les Tendències de la promoció editorial: mercats i clients. I a mode d’exemple de cas, tindrem la presentació de Tramlines, un projecte europeu d’intercanvi entre escriptors de països diferents.

En la part més pràctica comptem amb tallers de: Idees creatives, com fer que tinguin èxit? amb Barcelona Activa, Formes d'organització alternatives: Cooperativa o associació amb Ernest Pons, Introducció al micromecenatge o crowdfunding amb Enric Senabre (GOTEO), Plataformes de venda online literaria amb Radamés Molina (Red Ediciones), Els nínxols de mercat com alternativa al sector editorial amb Martín Gómez (elojofisgón), Marc legal en el sector del llibre amb Ignasi Labastida, Introducció al llibre digital amb Jaume Balmes (El taller editorial), Consells per a l'autoedició o com publicar la teva pròpia novel·la amb Maria Cardona, Introducció a l'ofici del Community Manager amb Karma Peiró, Narratives transmèdia: estratègies per a l'extensió d'un relat més enllà d'un llibre amb Carlos A. Scolari, Plantejaments per a l'elaboració d'una app mòbil amb Ricard Mateu i Analítica web: aprendre a llegir els números per prendre decisions sobre l'estratègia digital amb Àlex Espinosa (La Magnética). Després de cada taller, hi haurà un espai d’assessoria personalitzada amb els talleristes per a fer consultes més individualitzades.

Finalment, hem preparat una sèrie de taules rodones dedicades a presentar experiències d’emprenedoria en el sector editorial, exploració dels nínxols de l'edició, la literatura infantil: ampliació del seu públic, noves propostes en format digital, i el futur de les llibreries. On comptarem amb casos que just comencen o d’altres més consolidats, com Blackie Books, La Breu edicions,  Edicions Periscopi, Ilubuc, La tortuga Casiopea, Ganso y Pulpo, Siine, la Llibreria Laie CCCB, Abracadabra Llibres, Llibreria Documenta o la Negra y Criminal entre d’altres. El Bookcamp també acull dissabte al matí una trobada de revistes digitals literàries organitzada per Revista de Letras, on parlaran de: Tradició i innovació: la transformació del periodisme cultural, Viabilitat de projectes i models de negoci per mantenir les publicacions digitals, creació de nous continguts per compartir; innovació de formats per difondre la literatura i de Revistes de creació literària. Nous llenguatges, gèneres i canals de lectura.

El Bookcamp és una trobada oberta a tothom, pensada per donar eines i solucions a projectes literaris. És un canvi respecte al model original que vol mantenir-se fidel al format horitzontal i de servei que sempre l’ha caracteritzat. I és que com el lémur, malgrat les adversitats la nostra actitud sempre és de sorpresa, coneixement i esperança.

Info pràctica:

-     l’entrada és gratuïta i oberta a tothom. Consulta el programa a: http://www.cccb.org/kosmopolis/ca/edicio_tema-bookcamp_iii-42017?t=43045

-     Llista de twitter dels participants al Bookcamp: https://twitter.com/CCCBLab/bookcamp-kosmopolis-iii