La cultura de Barcelona es busca pel bosc de Hänsel* i Gretel*

Hänsel* i Gretel* es mostra com una publicació cultural oberta a les veus que es consideren representatives de la cultura i la creativitat de la ciutat de Barcelona. Algunes de tant diverses i distants com Miquel Porta Perales o Marina Garcés, per posar un exemple. És un espai on es poden expressar, des de la crítica, la divergència i la proposta, sobre una nova ciutat cultural. És un projecte impulsat i dirigit per Fèlix Riera i Llucià Homs, una publicació digital que ens ofereix ara el 'Compendium II', un recull dels articles més destacats del darrer any tenint en compte els diferents apartats.

En aquest Compendi II, cal destacar d’entrada la intenció de posar damunt la taula la massificació turística com un dels problemes destacats que afronta Barcelona actualment. De fet, Riera i Homs, descriuen que ‘Hem passat de la Bar-cel-ona, que tant estimulava la imaginació dels barcelonins com a projecte de ciutat, a la turismefòbia com una patologia que s’estén en l’ànim de molts barcelonins’.

En un primer apartat de la publicació ‘Construcció i cansament a la Barcelona cultural’ s’aborda precisament aquest tema, posant el focus en el sector cultural i l’impacte que hi té aquest model turístic a la ciutat. Hi caben a banda de la discussió crítica, també les propostes i les energies transformadores que guanyen veu a la ciutat.

També hi ha espai per al debat del model cultural de la ciutat, sobretot a través de Lluís Cabrera, es reflexiona sobre un antagonisme que conviu com és el model de ‘Festival o Creació’. El model de l’esdeveniment, generlament com a gran continent, i el de continguts de petit format de nova creació que funciona generalment en petits espais i circuits.

En el cicle ‘Cosmopolitisme o Retorn al bosc’, es debat sobre la ciutat com a espai de canvi que pot canviar la percepció de l’entorn i del país, on passen les coses, on hi ha els canvis, en confrontació amb el bosc, on un es pot perdre, com en el conte de Hänsel i Gretel.

Hi ha espai també pel ‘Periodisme cultural’ que esdevé un cicle en relació a la sobreinformació, i també les opcions i els mitjans d’informació alternatius actuals. Tot seguit la renovació institucional té el seu espai on s’apunta a la ‘Governança o la crisi del sector públic’ com a tema per tractar els canvis polítics desencadenats arrel de la crisi econòmica, les tensions entre Catalunya i Espanya i la pèrdua de projectes globals de Barcelona.

A banda d’un gran aparador de publicacions en relació a la Barcelona cultural a ‘Pistes’, trobem també dos cicles que miren de portes enfora, un dedicat a ‘Macron i la cultura a França’ i l’altre que amb ‘Arte en el exilio’ mostra com alguns artistes cubans viuen i treballen des dels Estats Units.

Finalment, les converses entre dues persones de l’àmbit cultural barceloní a ‘Ecosistemes Barcelona’ tanca amb debat i major profunditat la publicació, per tal de poder captar millor quines són les claus per una nova manera d’entendre la cultura a la Barcelona que ve.


PDF Compendium II


Web de Hansel* i Gretel*


Podeu seguir també Hänsel* i Gretel* a Twitter, Facebook i Instagram


 


Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris