Can you measure "great" art?

Simon Mellor | Arts Council England

Les experiències personals i la percepció que tenim sobre les diverses manifestacions artístiques es presenten de manera ben diferent entre individus, el que dificulta la tasca de definició de la qualitat i l’excel·lència en l’àmbit cultural.

Un innovador sistema de mesura de la qualitat de les experiències del públics de la cultura s’ha posat en marxa a Anglaterra, després d’un període de prova dut a terme en 150 institucions i museus nacionals. Segons Simon Mellor, director executiu d’arts i cultura de l’Arts Council, la venda d’entrades o les opinions dels crítics són poc representatives per analitzar la qualitat ja que no donen resposta a qüestions com la percepció dels espectadors i la seva experiència.

El Quality Metrics

El projecte 'Quality Metrics', desenvolupat per responsables de la creació i exhibició i recolzat per l’Arts Council, reuneix valoracions pròpies (dels artistes i curadors), d’ altres professionals i opinions del públic per construir un mapa d’allò que hom pensa de la qualitat de les arts i de les experiències culturals.


Un dels elements essencials del projecte és el fet d’haver aconseguit un acord, per part de professionals del sector cultural, sobre aquells indicadors de qualitat que es consideren realment importants. Es tracta de demanar al públic i professionals mesurar 12 dimensions diferents de qualitat d’un treball artístic:


 

Concepte: si es tractava d’una idea interessant.

Presentació: si estava ben produït i presentat.

Peculiaritat: si era diferent d’altres coses experimentades amb anterioritat.

Repte: si convidava a la reflexió.

Fascinació: si captivava l’atenció.

Entusiasme: si tornaria de nou a una proposta semblant.

Impacte local: si era important que passés aquí.

Rellevància: si aportava quelcom important per al món en el que hi vivim.
Rigor: si estava ben pensat i muntat.

Les següents dimensions, obertes només als professionals:

Originalitat: si era innovador.

Arriscat: si ha suposat un repte important per als artistes/curadors.

Excel·lència: si era un dels millors exemples que ha vist.



Aquest sistema permet a les organitzacions culturals participar en un debat estructurat amb l’audiència sobre la qualitat de les seves propostes i com les opinions del públic i professionals s’assemblen o difereixen de les dels organitzadors. A més, permet recaptar valuosa informació per entendre en quina mida els objectius dels organitzadors casen amb les experiències dels espectadors i millorar, en el seu cas, la qualitat de les futures propostes.

L’Arts Council anglès donarà suport – en el període d’inversions 2018-22 – a les organitzacions culturals sense ànim de lucre per a que comencin a utilitzar aquesta eina i així poder funcionar a ple rendiment d’aquí 5 o 10 anys.


 

Per a més informació, podeu consultar l’article original publicat al blog de l’Arts Council, aquí.

Per a més informació sobre el funcionament del 'Quality Metrics', consulteu:
 

HTML Quality Metrics (ofereix tota una sèrie de documents per endinsar-se en el desenvolupament del projecte i funcionament d’aquest sistema).

HTML Quality Metrics National Test (web oficial).


Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris